Over vergeten herinneringen en oesters in de nacht

recensie: Theatergroep Troost - Nu even wel

.

Vrouwen zijn emotionele wezens die schreeuwen, huilen en praten. Heel veel praten en over alles willen praten. Schrijfster Maria Goos zet vier vrouwen aan een eettafel en laat ze een confrontatie aangaan. Het vrouwendrama Nu even wel is zes jaar na de eerste opvoering nog steeds een groot succes. Theatergroep Troost speelt dit grappige en scherpe stuk van Maria Goos nu in huiskamers.

De theaterzaal De Roode Bioscoop in de Jordaan is niet groter dan een gemiddelde huiskamer. Voor de rij stoelen waar de bezoekers op zitten, staat een gedekte tafel met vier stoelen. Deze kleine setting zorgt ervoor dat het huiskamergevoel meteen overheerst. De bezoekers maken als gasten op een feestje een praatje met elkaar terwijl ze in de voorkamer wachten om naar binnen te gaan. Zo moet het ook zijn als de Theatergroep Troost in je huiskamer staat.

In 2006 begonnen de voorstellingen als duo-voorstelling aan een tweede reprise. Goos zei eens over de voorstelling Nu Even Wel: ‘Het was helemaal niet moeilijk om voor vrouwen te schrijven, het is wel heel erg anders. Vrouwen zijn veel minder doorzichtig en ze zijn op emotioneel gebied ook vaak veel directer.’ De emotionele directheid komt terug in de tweede helft van het etentje wanneer verborgen feiten op tafel komen en oude littekens worden opengereten . De ontmoeting is niet alleen haat en verwijten, het lijkt op sommige momenten zelfs even te klikken tussen de drie en Marieke. Heleen en Marieke hielden beiden op hun eigen manier van Michiel. Vanuit Marieke heerst totaal geen rivaliteit. Uiteindelijk lijkt hun gezamenlijke liefde en het verschil een brug te zijn in de acceptatie van de minnares door Heleen.

~

Op je neus
De vier dames van theatergroep Troost maken je vanaf het eerste moment deelgenoot van hun clubje. De intimiteit van het kleine Jordanese theatertje draagt bij aan de extra emotionele laag van het stuk. De bezoekers zitten bijna bij de dames aan tafel. Omdat je zo dicht met je neus op de kibbelende dames zit, zie je alle emoties goed. Geen traan blijft onopgemerkt en wanneer Heleen rood van woede tegen haar zus schreeuwt, voel je de spanning in je huid snijden. Goos koos ervoor om geen schreeuwend en smijtend vrouwendrama te maken. Nu Even Wel is een onderhuidse confrontatie met typisch vrouwelijke elementen. Met grappige anekdotes en scherpe oneliners zorgt Goos ervoor dat er precies op het juiste moment lucht in de voorstelling komt. De timing en de chemie tussen de vier actrices is zo goed, dat je zonder haat tegen de minnares de zaal verlaat. Het menselijke van de personages houdt de overhand. De dicht op je huid voorstelling van Troost is een aanrader om een keer bij iemand in de huiskamer gezien te hebben. Veel beter dan de zoveelste herhaling van Sex and the City.

Voor meer informatie over de voorstellingen, mail naar info@theatergroeptroost.nl