Familie niet altijd dikker dan bloed

recensie: Familie Schroffenstein ('t Barre land)

.

~

Toch is het niet verwonderlijk dat ’t Barre Land juist voor deze tekst kiest. Door de jaren heen heeft de groep een reputatie verworven met onspeelbaar geachte of zelden gespeelde stukken als Goethes Faust en Torquato Tasso of Tjechovs Platonov. In die lijn van verwachtingen past het stuk De familie Schroffenstein. Deze oer-duitse tragedie van de complexe auteur Von Kleist blijkt niet alleen voor de acteurs een uitdaging, maar ook voor het publiek.

Complexe materie

~

In twee en half uur wordt het stuk zonder pauze opgevoerd. Dat vergt van het publiek niet alleen een vermogen om stil te blijven zitten, maar ook om de tekst niet te verliezen. Op sommige punten in de tekst blijkt goed hoe complex het karakter van de tekstschrijver was. Het is bijna onmogelijk om niet geconcentreerd naar de tekst te luisteren. Het kan zo gebeuren dat je een grap mist of een regieaanwijzing van de spelers opvat als een deel van de tekst. De acteurs hebben ervoor gekozen om het stuk dat bestaat uit vijf bedrijven op te voeren op een bijna leeg podium. Soms met de tekst in de hand, soms uit het hoofd. Allen zijn ze in zwart gekleed en op een oude platenspeler na, staan er geen rekwisieten op het podium. De spelers moeten het hebben van de belichting en hun spel.

Geen weg terug

De familie Schroffenstein draait om de wraakgevoelens van het huis van Rossitz aan de ene kant van de berg naar het graafschap Warwand, aan de andere kant van de berg. Beide graafschappen behoren tot de familie Schroffenstein. De jongste telg van Rossitz wordt met afgehakte pinken gevonden in bijzijn van enkele soldaten uit Warwand. De verdachtmakingen, aannames, miscommunicatie en wraakacties die voortvloeien uit het verdriet over het verlies aan beide zijden zorgen ervoor dat er uiteindelijk geen weg meer terug is naar vrede.

Onmogelijke liefde

Onder het verhaal van de familievete zit een verhaal dat we al eerder kennen van Romeo en Julia: de onmogelijke liefde tussen twee jongelingen. Dochter Agnes en Zoon Ottokar ontdoen zich van hun vooroordelen en beginnen in het diepste geheim ver van hun burchtkastelen elkaar te vertrouwen. Maar net als Romeo en Julia worden zij het slachtoffer van de vete tussen de twee families.

De familie Schroffenstein is nog tot 14 mei te zien in Nederland en België.