Goedemondt houdt zich staande in gevarieerde show

recensie: Ze Bestaan Echt

Sinds Ronald Goedemondt in 2003 zowel de jury- als de publieksprijs van het Camarettenfestival in de wacht sleepte, wordt hij gerekend tot de meest veelbelovende cabarettalenten die Nederland kent. De reacties op zijn eerste voorstelling Spek (2005) waren overweldigend: het publiek was laaiend enthousiast, de kritieken waren lovend en door een aantal collega’s werd Goedemondt zelfs uitgeroepen tot ‘cabaretier van het moment’. In zijn tweede, nieuwe show Ze Bestaan Echt is Goedemondts maatschappelijke betrokkenheid ver te zoeken, wat als puntje van kritiek zou kunnen worden aangevoerd. Het gebrek aan engagement in zijn show neemt echter niet weg dat Goedemondt een goede entertainer is. Integendeel zelfs: hij is hard op weg om de allerbeste te worden.

Gekleed in een rode trui komt de lange Goedemondt over als een relaxte jongen. Hij is een aangename persoon om naar te kijken. Maar totaal anders dan zijn kalme verschijning doet voorkomen, ratelt hij aan een stuk door over dingen waar hij zich druk om maakt. Het zijn voornamelijk hele kleine dingen waar Goedemondt zich over opwindt, maar beschreven vanuit zijn perspectief, worden het ineens enorme bronnen van ergernis. Zo zegt Goedemondt bijvoorbeeld dat hij zich laatst ontzettend stoorde aan een man in een lift die Vader Jacob floot. En aan het feit dat alle gerechten waar Hawaï bij staat, hun naam danken aan schijven ananas uit blik, ergert hij zich evengoed mateloos. Als hij vervolgens vertelt hoe hij in een restaurant een ‘fooi-Hawaï’ geeft, barst de hele zaal in lachen uit.

Glad ijs

~

Het staat vast dat Goedemondt een slimme en goede standup-comedian is. Met zijn show Ze Bestaan Echt begeeft hij zich echter wel op glad ijs, doordat hij volledig verschillende komedievormen met elkaar combineert. Hij wankelt daardoor enigszins in zijn vorm: de harde en luchtige grappen blijken lastig te combineren met een serieuze vertelwijze. Bovendien is de vermenging riskant, omdat de liefhebber van ‘de serieuze komedie’ doorgaans weinig waardering kan opbrengen voor harde en luchtige grappen, en de liefhebber van ‘de gekke geintjes’ op zijn beurt een ernstige, serieuze toon minder apprecieert. Opmerkelijk is dat Goedemondt nauwelijks interactie heeft met het publiek op de momenten dat hij harde grappen maakt.

De rake grappen zijn voornamelijk de snelle, alledaagse grappen die Goedemondt in het begin van het programma maakt. Deze komen luchtig over, maar zijn goed doordacht en opgebouwd. Tijdens de tweede helft van de show is de cabaretier serieuzer. De verhalen die hij vertelt zijn langer van stof, moeilijker te volgen en ook minder grappig dan in het eerste deel van de show. Het lijkt alsof Goedemondt, op de valreep, probeert een rode draad door het geheel te weven.

Associatieve aaneenschakeling

De onderwerpen die Goedemondt in Ze Bestaan Echt aansnijdt, zijn heel divers. En hoewel er geen dikke rode lijn door de show loopt, weet Goedemondt toch kleine verbindingen te leggen. Met het grootste gemak hopt hij van het ene thema naar het andere, en weer terug. Zo legt hij in een mum van tijd bijvoorbeeld de link tussen Rambo en eigenaren van shoarmatenten en vertelt hij vervolgens aan het publiek hoe hij vroeger moest handwerken met een houten paddenstoel. De associatieve vertelwijze maakt dat de show erg afwisselend en ritmisch wordt. Anderhalf uur lang houdt Goedemondt de zaal in zijn greep met uitsluitend het gesproken woord, op een gitaarsolo en een dansje met een plastic tas na.

Aanwinst

Gaandeweg wordt in Ze Bestaan Echt duidelijk dat de half Italiaanse, half Nederlandse cabaretier worstelt met het volwassen worden, met de statements die hij gedurende het opgroeien diende te maken en met de dingen die hij nu moet doen om te laten zien dat hij echt bestaat. Ondanks dat de voorstelling ruim anderhalf uur duurt, ligt de verveling nergens op de loer. Het is heel knap dat een jonge performer als Goedemondt het in zijn eentje zo lang volhoudt op het podium. En hoewel hem een gebrek aan engagement verweten kan worden en hij best een nog dikkere rode draad had mogen punniken, maakt Ronald Goedemondt met zijn optreden zonder meer duidelijk dat hij als cabarettalent een aanwinst is voor het Nederlandse theaterland.

De dvd van de voorstelling Spek (2005) ligt inmiddels in de schappen.

Tot en met juni 2007 reist Goedemondt door het hele land met zijn nieuwste voorstelling Ze Bestaan Echt. Klik hier voor meer informatie en de speellijst.