Werkelijke Vreemde Eend komt bovendrijven

recensie: Project Sally - Vreemde Eend

.

~

De straat van Buuf en Buur ziet er keurig uit. Logisch dat er met enige argwaan wordt gekeken naar de nieuwe buurman. Vreemde Eend is een vrolijke voorstelling waarin wordt gezongen, gespeeld en vooral veel gedanst. De dansers, Gideon Poirier, Caroline Ribbers en Jaan Ulst, spelen herkenbare figuren: een nieuwe buurman die zijn plaats moet zien te vinden in een nieuwe straat, een buurvrouw die geen indringers wil in haar vredelievende buurtje en een verlegen buurman die best bevriend wil raken met de vreemde eend, maar die constant wordt overruled door de buurvrouw.

Beeldend
Vanaf het begin van de familievoorstelling is de dans heel natuurlijk in het verhaal verweven. Sowieso is beeld erg belangrijk in deze voorstelling. Als iets uitgebeeld kan worden, dan wordt dat gedaan en dat doen de spelers erg goed. De paar keren dat er gesproken wordt is dat om iets te verduidelijken, maar vaak is dat niet echt nodig. De muziek duwt je precies in de richting die nodig is om de juiste sfeer, passend bij de fase in het stuk, te bewerkstelligen. De liedjes versterken het verhaal en zorgen voor een leuke afwisseling die zeker ook door de jeugdige toeschouwers wordt gewaardeerd. Voor deze doelgroep is ook de lengte van de voorstelling, zo’n vijftig minuten, precies lang genoeg om de aandacht er bij te houden.

Decor

~

Het kleurrijke decor is prachtig simpel en blijkt tijdens de voorstelling ook nog eens multifunctioneel te zijn. De huisjes, waarin de personages wonen, blijken verrijdbaar en zo kunnen we zowel de binnen- als de buitenkant van de huisjes bekijken. Naast de dans van de spelers hebben hier ook de huisjes een eigen choreografie. Drie vuurrode huizen die over het grasgroene toneel dansen zorgen voor een speels en dynamisch schouwspel waarbij de ruimte volop wordt benut. Multifunctioneel zijn ook de honden, die een belangrijke en komische rol hebben in het verhaal. In Vreemde Eend komen naast de honden nog meer komische scènes voor. Zo wordt de vreemde eend bespied door de brievenbus en gepest door belletje te lellen. Het is allemaal op een knappe beeldende manier gebracht. Als gevolg van een wraakactie, lijkt Buuf uiteindelijk het onderspit te delven, maar niks is minder waar…

Dansatelier
Project Sally is opgericht in 2005 en bestaat uit Stefan Ernst, Caroline Ribbers en Ronald Wintjens. Ze noemen zichzelf geen dansgezelschap, maar een dansatelier. Project Sally ontwikkelt en maakt dansprojecten. Deze uiteenlopende dansprojecten hebben een veelzijdig karakter. Project Sally maakt namelijk onder andere dansvoorstellingen en dansfilms, maar doet ook aan danseducatie. Zo ontwikkelde Project Sally, onder meer in opdracht van Galili Dance, al diverse educatieve projecten.

Vreemde Eend is nog te zien in het theater tot en met 4 februari 2009 en speelt tevens ruim vijftig keer op scholen door heel Nederland.