Vakantie als vlucht voor de werkelijkheid van een slecht huwelijk

recensie: Orkater - Victor en zijn vrouw

‘Ik had daar een meer verwacht. Een klein meertje. Keuken: een beetje klein. Saaie kleuren. Waarom doet die lamp het niet?’ De huurders van een vakantiehuisje zijn bij binnenkomst vreselijk teleurgesteld. Niets voldoet aan de verwachtingen, alles valt tegen. Victor is van plan er het beste van te maken, zijn vrouw is echter kritisch, niets deugt. Maar ontstaat het onbehagen door het gehuurde huisje, of schuilt er iets anders achter? In de vermakelijke puzzel-voorstelling Victor en zijn vrouw van Orkater wordt stukje bij beetje duidelijk wat er echt aan schort.

Victor en zijn vrouw is voor muziektheatergroep Orkater een opmerkelijk experiment. Titus Tiel Groenstege en Ria Marks hebben er samen een reeks voorstellingen opzitten die goeddeels vallen onder de noemer bewegingstheater. Ze speelden in diverse varianten een echtpaar dat met elkaar opgescheept zit, maar desondanks bij elkaar blijft. Geert Lageveen en Leopold Witte schreven en speelden op basis van voornamelijk historische gebeurtenissen fascinerende tekstgerichte stukken. Die bewegings- en tekstspecialisten komen nu samen in dit experiment. Dat levert een interessante voorstelling op.

Onderhuids

~

Het uitgangspunt is uitermate boeiend. Ria Marks speelt de vrouw van een echtpaar. Leopold Witte, Geert Lageveen en Titus Tiel Groenstege spelen tegelijkertijd en door elkaar heen één personage: haar echtgenoot Victor. Daardoor komen beurtelings verschillende facetten van zijn karakter aan bod: hij is laconiek en gelaten, maar kan ook ongeduldig en snel-geïrriteerd zijn, of aanhankelijk en warm. De vrouw reageert teleurgesteld en negatief op het gehuurde vakantiehuisje in Oostenrijk. Steeds met dezelfde tekst gaat haar man daarin mee of er juist tegenin.

Tekst en beeld tonen verschillende lagen in het denken en doen van de personages. Terwijl de vrouw en Victor zich ogenschijnlijk voegen naar de loop der dingen, spelen er onderhuids heel andere emoties. Wat als die zeurende vrouw eens dood zou zijn, bijvoorbeeld: hoe zag het leven er dan uit? En: is Victor wel te vertrouwen, of houdt hij er een dubbelleven op na? Zo worden de overspannen verwachtingen van de vakantie een spiegel van het falen van hun huwelijk. Projecties op de achtergrond maken het geheel tot een soort kijkdoos: de toeschouwer wordt een voyeur in het moeizame samenleven van een echtpaar.

Herhaling

~

Het experiment met beweging en tekst is grappig, maar ook niet helemaal goed gelukt. Prachtig is het effect van de voortdurende herhaling van het soort teksten dat mensen gebruiken die elkaar door en door kennen. Minder goed uit de verf komt het bewegingstheater waartoe Witte en Lageveen nu eenmaal verplicht zijn in deze voorstelling: zo soepel als Tiel Groenstege en Marks op elkaar zijn ingespeeld, zo ingestudeerd zijn de danselementen van de tekstacteurs. Bovendien ontspoort de voorstelling in te langdurige nevenintriges.

Toch is Victor en zijn vrouw een interessante, vermakelijke voorstelling. Veel kleine emoties zijn herkenbaar: te hooggespannen verwachtingen hebben van een vakantie. De uitgekauwde conversaties van mensen die eigenlijk uitgepraat zijn met elkaar. Wat een treurigheid. Dit alles uitgevoerd door vier uitmuntende acteurs: Orkater levert hier een mooi staaltje theater af.

Victor en zijn vrouw is tot en met 17 april 2010 op toernee. Kijk op http://www.orkater.nl/ voor meer informatie over deze voorstelling.