Improvisatie voert de boventoon

recensie: De Fantasticks

.

Wie geen grote rol heeft, moet zijn kans pakken. Dat moet Jérôme Reehuis in zijn rol van Henry, De Oude Acteur, hebben gedacht. Op meesterlijke wijze weet hij in de musical De Fantasticks vanaf het moment dat hij opkomt de show te stelen. Door geïmproviseerd Vondel te reciteren is hij minutenlang aan het woord en krijgt hij de lachers op zijn hand… en vermoeide blikken van zijn medespelers.

Met deze improvisatie steelt Reehuis de show van de eigenlijke hoofdrolspelers Arjan Ederveen, Johnny Kraaijkamp jr., Jeroen Robben en Annelies Fleskens. Als de vaders van Mark (Jeroen Robben) en Louisa (Annelies Fleskens) bekokstoven buurmannen Ederveen en Kraaijkamp jr. een plan om hun kinderen met elkaar te laten trouwen. De muur die ze tussen hun moestuintjes hebben gebouwd is de sleutel hierin. Met als achterliggend idee dat als je kinderen iets verbiedt, ze het juist doen, verbieden ze hun kinderen met elkaar om te gaan en gaan ze zogenaamd door het leven als kibbelende buren.

Langstlopende Broadway musical

~

De Fantasticks is een liefdesverhaal met humor en spanning. Na Broadway is De Fantasticks deze zomer ook te zien in Amsterdam en Den Haag. En waarschijnlijk ook in andere steden in het land. In 1960 ging de musical op Broadway in première en heeft daar 42 jaar onafgebroken gespeeld met grootheden als Richard Chamberlain en Jerry Orbach. Liza Minelli heeft de rol van Het Meisje Louisa gespeeld. In Amsterdam neemt Fleskens deze rol voor haar rekening. Louisa is een dagdromer met een rijke fantasie en is verliefd op haar buurjongen Mark. Het liefdesduo is met hun zoetsappige stemmen en hun truttige outfits het tegenovergestelde van het komische vaderduo. Kraaijkamp jr. loopt rond in een raar ruitjespak en Ederveen doet het in een tuinbroek. Ederveen en Kraaijkamp jr. zijn duidelijk geen musicalsterren, maar compenseren hun lichtelijk gebrek aan zangkwaliteiten ruimschoots met hun komisch acteertalent.

Samenspel
Hoewel de vaders en de kinderen worden gezien als de sterren van de musical, zijn de bijrollen ook een vermelding waard. Rolf van Rijsbergen is in de rol van El Gallo en de Verteller een welkom rustpunt in de musical. Terwijl de vaders en de kinderen het grootste gedeelte van hun rol tegen elkaar aan het schreeuwen zijn en rondrennen, vertelt Van Rijsbergen op een rustige toon het verhaal van de families. Hoewel de liedjes die de hoofdrolspelers zingen mooi en onvergetelijk zijn, blijft het volume van de stemmen nogal hard. Dan is de afwisseling van een zachte stem erg fijn. Ook Frans Schraven, in de rollen van stomme indiaan Morales en toneelknecht, blijft vanwege zijn verschillende enge vallen die hij als indiaan maakt onvergetelijk. De doodsmak die Morales maakt wanneer hij recht voorover bijna op zijn gezicht valt bezorgt het publiek een hartverzakking. En zoals gezegd weet Jérôme Reehuis zich even uit zijn bijrol te onttrekken. Het samenspel en de ruimte voor improvisatie die de spelers elkaar gunnen op het podium, geven het idee dat de acteurs volledig op elkaar zijn ingespeeld. De hoofdrolspelers doen soms een stap terug om de bijrollen ook hun kans te geven even in de spotlights te schitteren.

De Fantasticks is eindelijk weer een avond licht theater van de oude stempel. Eén decor dat handmatig met simpele rekwisieten wordt aangepast en waar geen indrukwekkende lichtontwerpen en grote kostuums aan te pas komen. Alles draait om het verhaal. Gewoon lachen om een bijna alledaagse situatie.

The Fantasticks is tot 25 mei te zien in het Transformatorhuis in Amsterdam. Vanaf 28 mei tot en met (voorlopig) 22 juni zal de voorstelling te zien zijn in het Theater aan het Spui in Den Haag. In Den Haag worden de rollen van de vaders door Karel de Rooy en Peter Tuinman overgenomen.