Feest der herkenning

recensie: New Productions - Het Mooiste van Sesamstraat

.

Het is al 35 jaar dé hit voor het jongste televisiepubliek. In 2005 stonden de wereldberoemde poppen reeds in het theater met de voorstelling Iedereen maakt Muziek in Sesamstraat. Nu, zes jaar later, is er opnieuw een wervelende show voor de allerkleinsten.

~

In Het Mooiste van Sesamstraat wandelt zomaar een vreemd meisje Sesamstraat binnen. Het is Doedoe (Imke Smit) uit Boekoeroe, die haar wereldreis graag in de beroemde straat wil afsluiten. Bert, Ernie, Tommie, Pino en Elmo nemen haar op sleeptouw en tonen haar alle mooie plekjes van hun geliefde thuis. Ze vinden Doedoe zo leuk dat ze hopen dat ze blijft, maar of dat ook lukt…

Terwijl eerdere Sesamstraatvoorstellingen zijn overgenomen uit Amerika, is Het Mooiste van Sesamstraat een Nederlandse productie. Er zijn dan ook typisch Nederlandse componenten in de voorstelling opgenomen, zoals het Nederlandse decor en de poppen Pino en Tommie. Deze elementen maken dat de voorstelling herkenbaarder is dan zijn voorgangers. Van de knalgroene broccolibomen tot Ernie’s favoriete badeentje; ze zijn allemaal aanwezig.

~

Een jaar geleden was nog het nodige te doen omtrent de stemmen in de voorstelling. De officiële stemacteurs wilden hun medewerking niet verlenen, waarna naar vervanging is gezocht. Knap genoeg valt hier niets van te merken. De stemmen liggen zo dicht bij die van de televisiekarakters dat er een geoefend oor voor nodig is om ze te onderscheiden. Het doet dan ook geen afbreuk aan het feest der herkenning dat Het Mooiste van Sesamstraat is. Zelfs de ouders zullen weer met weemoed van hun jeugdhelden hebben genoten.

Het Mooiste van Sesamstraat is nog tot eind februari te zien in diverse theaters in het land. Kaarten zijn te bestellen via: http://www.sesamstraattheater.nl