Ongekunsteld en overtuigend

recensie: DAK (MONK)

.

“Je moet jezelf zien als een moderne onderneming”. Met gebalde vuisten, verheven stem en een verbeten grimas probeert de neo-liberale zakenvrouw de kunstschilder aan te sporen tot ondernemerschap. Ook de aanwezige jonge, hippe columniste doet een duit in het zakje maar de schilder houdt voet bij stuk: aan business wil hij zijn vingers niet branden.

DAK, het eerste deel van de trilogie DAKHEMELRUIMTE, is gebaseerd op het boek Titaantjes van Nescio. Aanvankelijk ongemakkelijk, babbelen de vier gasten tijdens een reünie op het dak van Henks polderhuis. Maar Henk komt niet opdagen en de vier blijken aan elkaar overgeleverd. Toch besluiten ze tot een gezellig samenzijn en hapjes en drankjes worden uit de volle koelkast gehaald. Maar de maatschappelijke tegenstellingen van het viertal wekken irritatie en jaloezie. Erotische en emotionele ontboezemingen brengen het viertal uiteindelijk samen. Onverwacht bezoek van een verzekeringsagent (Rutger Kroon) brengt de finale dramatische helderheid.

Gestileerde burgermanszin versus maatschappelijke onaangepastheid

~

Net als in het boek speelt de schilder (Anil Jagdewsing) de maatschappelijke onaangepaste en onpraktische artiest tegenover de zelfvoldane, gearriveerde burger (Maartje van den Brink). Maar ook de beroepswerkloze (Bas Jilesen) en de columniste Renee (Ellen Goemans) spelen hun spelletje: wie is het meest maatschappelijk (on)aangepast. Zo verwijten ze elkaar gestileerde burgermanszin en het ontberen van persoonlijkheid vanwege een gebrek aan inhoud, daad- en zeggingskracht.

Sporen van Nescio

Het oplettende publiek vindt sporen van Nescio in verschillende lagen. Ook qua stijl blijft deze negentiende-eeuwse schrijver niet onopgemerkt. Het is zijn spreekstijl die MONK volledig tot wasdom laat komen. De virtuoze, komische dialogen zorgen voor onderdrukt leedvermaak bij de toeschouwer. Goed gelukt, want het ongekunstelde resultaat blijft hangen en overtuigt.

DAK is het eerste deel van de Titanen trilogie DAKHEMELRUIMTE. DAK is nog te zien op 6 december in het Korzo Theater in Den Haag en op 7 december 2006 in de Toneelschuur in Haarlem. Het tweede deel van deze trilogie gaat in februari 2007 in première en vanaf maart 2007 wordt de Titanen Trilogie DAKHEMELRUIMTE als avondvullende voorstelling gespeeld in de Nederlandse en Belgische theaters. Zie ook: www.tgmonk.nl