Populair wetenschappelijk cabaret van Lebbis

recensie: Lebbis - Branding

.

Na een plezierige fles wijn reed de Amsterdamse cabaretier in uitgelaten stemming naar huis en pakte een bocht iets te ruim. Een flinke hersenschudding, ziekenhuisbezoeken voor scans en een uitgebreide rustperiode trokken Sibbel tijdelijk in de anonimiteit. Hardlopen – een verslaving die hij deelt met oud theaterpartner Dolf Jansen- kan hij nog steeds niet, maar optreden gaat Lebbis inmiddels weer prima af.

Verstandelijk en gevoelsmatig handelen

Voor zijn zevende theatersolo ‘Branding’ deed hij in de gedwongen rustperiode voldoende inspiratie op voor 90 minuten (zonder pauze) meeslepend theater. In hoog tempo maakt Lebbis zijn ideeën duidelijk over het verstandelijk danwel gevoelsmatig handelen van mensen. Aangevuld met een snel wetenschappelijk testje, Hans Sibbel laat de zaal met de rechtervoet rondjes draaien met de wijzers van de klok mee en tegelijkertijd met de wijsvinger een zes in de lucht tekenen (gevolg: de voet wijzigt automatisch van draairichting), bewijst hij dat de mens zijn lichaam niet altijd onder controle heeft.

~

Zelf houdt hij de regie over zijn programma strak in handen. In moordend tempo fileert hij de rechtse politiek, legt hij uit waarom Cruijff ooit met rugnummer 14 speelde (“God had nummer 1 al, daarna kwamen zijn twaalf discipelen. 14 was het eerst beschikbare nummer”) en raadt hij supermarktketens aan uitsluitend knappe caissières aan te nemen. Domheid, laksheid en liefdeloosheid worden op hilarische wijze ontmaskerd.

Combinatie van stand up comedy en cabaret

Lebbis combineert handig stand up comedy met cabaret. Hij koppelt snelheid aan een authentiek verhaal en is altijd op zoek naar originele invalshoeken en niet alledaagse oplossingen. Het is te hopen dat Hans Sibbel weer snel kan hardlopen. Volgens de cabaretier zelf krijgt hij tijdens het sporten de beste ideeën voor zijn programma’s.

Branding is nog tot en met 28 mei te zien in de theaters. Zie de speellijst voor de data.