Hitsige geschiedenisles over Cuba

recensie: Lady Salsa (Joop van den Ende Theaterproducties)

Nog nooit werd een geschiedenis van een land zo opwindend en bruisend verteld als door Trinidad Rolando. De koningin van de erotische salsa en Lady Salsa zelf. Hoewel ze in Cuba een beroemde actrice, zangeres en danseres is, beperkt ze haar aandeel in Amsterdam tot het heen en weer lopen over het podium en een paar kleine bewegingen.

~

Trinidad Rolando is vanavond vooral de gastvrouw met de dikke sigaar. Die soms zittend en soms staand voor de pauze de geschiedenis van Cuba vertelt en later haar levensverhaal. Het zijn vooral haar twee mede zangers en de band die het publiek meevoeren naar de zwoele straten van Havana. Rolando heeft maar een kleine rol in de zangpartijen.

Officieel exportproduct

Van een voorstelling die officieel is goedgekeurd door de regering van Cuba, kun je niet verwachten dat er maar ook één kritische noot te zien (of horen) is. Het verhaal straalt alleen maar blijdschap uit en eindigt met die zelfde boodschap. Het dans- en muziekspektakel eindigt bij de bevrijding van Cuba door Che Guevara en de machtsovername door Fidel Castro. Alsof ze daar nog steeds de vruchten van plukken.

Onuitputtende energie

~

Het is niet ondenkbaar dat de cast van Lady Salsa zich loyaal aan Castro en Cuba heeft getoond. Vrij over de wereld reizen is niet voor iedere Cubaan weggelegd. De uit 34 dansers, zangers en muzikanten bestaande cast is het grootste gezelschap Cubanen dat in het buitenland werkt. Zoals in ieder bedrijf verschilt de ‘werkkleding’ tussen de mannen en vrouwen. Komen de mannen nog met grote felgekleurde shirts en wijde broeken op, de meeste outfits van de vrouwen bestaan uit een klein stukje stof. De outfits en de charme van de dansers en danseressen zorgen voor enkele verhitte momenten. Tot op de achterste rijen is de charme van de dansers te voelen. Ondanks de afstand tussen het podium en de zaal weten ze met hun expressie voor enkele fluitconcerten uit de zaal te zorgen.

Salsales

Ondanks de sexy dansers en danseressen, de schitterende kostuums en de sensationele salsamuziek, lukt het de cast niet om het voltallige publiek mee te krijgen. De zaal reageert weinig enthousiast wanneer de zangers vragen om mee te klappen of te zingen. Het lijkt alsof maar een handvol mensen reageert. Pas als de dansers overgaan tot het echte voetenwerk en de zaal mee móet doen, komt er wat actie in de zaal. Het aanwezige publiek krijgt van de cast een snelle les in de beginselen van salsa, maar zoals de dansers aangeven: Salsa zit in je bloed.

Ondanks de lauwe reactie van de zaal blijft Lady Salsa ruim twee uur swingen. Voor één keer is de geschiedenisles leuk, weet de lerares echt waar ze het over heeft en hangt de klas aan haar lippen om maar niks te missen.

Lady Salsa is nog te zien tot en met 22 mei 2005 te zien.