Innemende Goossens geeft hard commentaar

recensie: Johan Goossens - A-Boom!

Als de carrière van Johan Goossens gaat verlopen zoals zijn voorstelling A-Boom! verloopt, dan komt het helemaal goed. Na een aftastend begin laat hij zien dat hij heel wat in zijn mars heeft. Goossens zorgde op het Groninger Studenten Cabaret Festival 2006 voor een unicum door zowel de Jury-, Publieks- en Persoonlijkheidsprijs voor zich op te eisen. Nu staat Goossens in de theaters met zijn eerste avondvullende show.

Over de vernederingen die mensen dagelijks ondergaan in de supermarkt, over zijn reis naar donker Afrika, over de ex van zijn vriendin, over het geven van stokslagen aan kleine kinderen, over zijn oma: Johan Goossens schakelt in A-boom! vlot en moeiteloos over van het ene naar het andere onderwerp.

Ontwikkelingshulp

~

Kapstok van de show is het verhaal over Goossens’ reis naar Ghana zo’n zeven jaar geleden. Zijn ideële gedachte dat als je kinderen onderwijst, zij wat ze leren doorgeven aan de ouders, die het weer delen in de dorpen en dat zo uiteindelijk heel Afrika geholpen is, zorgt ervoor dat hij afreist naar Ghana om daar les te geven op een school. Hij komt terecht in het dorp Akoetsiaboom, waar de titel van zijn voorstelling van is afgeleid. Papier is er niet, pennen zijn er niet, krijt is er niet, maar Goossens is vindingrijk. Daarbij wordt hij aangespoord een stok te hanteren. Een ferme tik zorgt ervoor dat de kinderen in het gareel blijven, is de Ghanese gedachte. Goossens wil hier in eerste instantie niet aan meedoen, maar ziet ook in dat hij zal moeten integreren. Zo zoekt hij zijn eigen weg en vertelt zijn belevenissen op integere wijze. Tussendoor zijn reisgenoten becommentariërend en zijn mening gevend over al wat ter sprake komt.

Goossens toont ook de enorme tegenstelling: aan de ene kant de arme lokale bevolking en aan de andere kant een feest op de Nederlandse ambassade, waar champagne gedronken wordt en bitterballen langs komen. Een Nederlandse minister voor ontwikkelingssamenwerking in een grote Mercedes en een door Goossens geïntroduceerde Ghanese jongen die een papegaai in een kooi wel een lekker hapje vindt zorgt voor een prachtig beeld van hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat. Goossens vertelt dit op een zeer beeldende manier en toont dat hij een begenadigd verhalenverteller is.

Tijdsgeest

~

Goossens heeft het echter niet alleen over Afrika. Hij start met een vergelijking tussen ‘andere mensen’ en hijzelf. Andere mensen lukt het blijkbaar wel voor zestien euro een ticket naar Rome te boeken zonder tussenstops in afgelegen oorden en met de bagage in hetzelfde vliegtuig. Een meezinger volgt waarbij het publiek de laatste woorden van de zinnen invult. Het blijkt dat Goossens met zijn onderwerpen erg snel het publiek op zijn hand heeft. Door enige onverwachte interactie laat hij zich niet van zijn stuk brengen en lost dit inventief op.

Goossens bespreekt de tijd waarin we leven en laat je daar met een andere blik naar kijken. Ook begeleidt hij zichzelf op gitaar en piano bij een aantal liedjes. Het lied over zijn oma is prachtig en de liedjes over de ex van zijn vriendin of de samenvatting van het nieuws, ‘Dat is toch niet normaal’, zijn meesterlijk. Waar Goossens rustig leek te beginnen, blijkt hij ook keiharde grappen te kunnen maken. Hij doet dit soms subtiel, dan weer recht voor zijn raap. Johan Goossens is een talent om in de gaten te houden.

A-Boom! is nog tot en met eind mei 2009 in de theaters te zien.