Wolf heeft honger

recensie: Huis aan de Amstel - Wolf!

Wolf heeft honger. Hij heeft zo’n trek dat hij midden in de koude winter zijn behaaglijke huisje verlaat om op zoek te gaan naar eten. Dan ziet hij Schaap. Met een mooi verhaaltje lokt hij haar naar een stil plekje om haar daar te vermoorden. Maar tot zijn eigen verbazing komt hij erachter dat hij dat niet kan. Hij kan haar niet opeten. Met haar onwetendheid en naïviteit heeft het ontwapende schaapje een plek veroverd in het hart van de hongerige wolf.

Kindervoorstelling Wolf! vertelt het sprookje van een groeiende vriendschap tussen twee dieren, die eigenlijk geen vrienden kunnen zijn. Ondanks de liefde die Wolf voelt voor Schaap, beseft hij dat hij niet tegen zijn instincten kan ingaan. Hij blijft zin houden in een een lekkere malse schapenbout. Hij verzint daarom een leugentje, waarmee hij Schaap weet te overtuigen weg te gaan. Met pijn in zijn hart en met honger in zijn maag blijft Wolf eenzaam achter. De voorstelling Wolf!, voor kinderen vanaf zes jaar, is gebaseerd op het boek Schaap met Laarsjes van Maritgen Matter. Het boek werd genomineerd voor de Gouden Uil 2002 en bekroond met de Zilveren Griffel 2003.

Onbeholpen en onwetend

~

Gekleed in een jagerskostuum speelt Peter van Heeringen met verve een sluwe en gemene wolf. Als hij in de war raakt van de gevoelens die hij heeft voor Schaap en niet weet wat hij hiermee aanmoet, voelen we met hem mee. Annette Maas weet op haar met bont gevoerde witte laarsje treffend de naïviteit van Schaap neer te zetten. Onbeholpen en onwetend kijkt ze de wereld in. Mekkerend praat ze honderduit tegen Wolf. Voortdurend moeten we de neiging onderdrukken haar te waarschuwen voor de boze wolf. Een bijrol is weggelegd voor de accordeonist. Zittend op het podium zorgt Michiel Berghuijs voor de muzikale omlijsting van het stuk. Zo dansen Wolf en Schaap de tango op zijn muziek en laat hij de kinderen in het publiek ‘slaap kindje slaap’ zingen.

Hongerige maag

Het decor van de voorstelling bestaat uit een aantal losse elementen, waaronder enkele boomstammen die het bos vormen en een klein houten huisje. Een verschuiving van de decorstukken door de acteurs op het podium duidt een verandering van locatie aan. Als Schaap een tocht maakt door het woud naar het huis van de wolf, rijdt zij het groepje boomstammen over het podium.

Het sprookje gaat over dierlijke emoties, instincten en onmogelijkheden, zonder moralistisch of belerend te worden. De voorstelling beschrijft een duidelijke verandering in Wolfs karakter: had de Wolf het schaap in het begin van het verhaal liever in zijn hongerige buik gezien, aan het eind koestert hij de plek die zij in zijn hart heeft ingenomen. De kindervoorstelling Wolf! is een mooi en ontroerend sprookje zonder het gedroomde einde van ‘ze leefden nog lang en gelukkig’.

De voorstelling speelt nog tot 3 februari 2007 in het hele land. Klik
hier
voor de speeldata.