De wereld blijft hetzelfde

recensie: Don Carlos (Huis aan de Amstel)

.

~

Don Carlos speelt uitsluitend in het eigen theater van Huis aan de Amstel. De zaalcapaciteit is klein en hierdoor is het een intieme voorstelling. Het geeft een huiskamergevoel, alsof je bij de Koningsfamilie op bezoek bent. Je zit zowat bij je buren op schoot en de gezichtsuitdrukkingen van de acteurs zijn goed te zien. Ik zie zelfs tranen! Er wordt goed en met enthousiasme geacteerd. Het spel is vlot en vol gevoel. De soms gedateerde teksten klinken niet stijf of onnatuurlijk, maar juist helder en gemeend.

Don Carlos

~

Don Carlos is de Spaanse kroonprins en de zoon van Philips II. Carlos wordt door zijn vader verafschuwd en heeft het vuur voor het leven verloren; zijn politieke toekomst én de liefde van zijn leven zijn hem door zijn vader ontnomen. Nog voordat Carlos in het huwelijk kon treden met zijn geliefde Elisabeth, werd zij uitverkoren door Philips om zijn echtgenote te worden. Nu verneemt Philips geruchten over de nog steeds bestaande liefde tussen zijn zoon en zijn vrouw. Prinses Eboli is verliefd op Carlos, maar wordt door hem afgewezen. Haar wraak doet het rijk op haar grondvesten schudden. Om de waarheid te achterhalen zet Philips de boezemvriend van Carlos, de Markies van Posa, in. Posa is een sterke voorvechter van de vrijheidsidealen en Philips kijkt hierdoor op hem neer. Posa slaagt er toch in om de onschuld van de Koningin te bewijzen. Hij ruikt de macht en maakt met Carlos een plan waarbij ook zij hun idealen verloochenen. Dit zal hen duur komen te staan. Het is een verhaal vol intriges, iedereen bedondert elkaar om er zelf beter van te worden omwille van zijn of haar idealen.

Moderne accenten

De bovenzaal en de buitengevel op de binnenplaats van Huis aan de Amstel zijn door Guus van Geffen omgetoverd tot een kasteel. Alles is wit geverfd, zelfs de ramen. Er staat een stelling waarop het publiek plaatsneemt. De acteurs maken gebruik van de hele ruimte en klimmen ook in de stellingen. Zo zijn ze op ooghoogte van het publiek. De acteurs zijn door Carly Everaert in denim en zwarte kleding gestoken, een mooie uniformiteit; hip, maar toch past het goed in dit tijdsbeeld. Er zijn meer moderne accenten zoals een koelkast en wasmachines. Die hadden ze vast niet in de tijd van Don Carlos! Er wordt speels gebruik gemaakt van dance- en popmuziek, zoals het moment dat er heel melig Stand By Your Man gezongen wordt. Al tijdens de voorstelling wordt als proloog op de pauze koffie gezet. De pauze vindt plaats in de zaal, je bent dan even onderdeel van de set en voorstelling.

Drama

Iedere uitvoering van Don Carlos is een bewerking van het originele, wel erg lange toneelstuk. Binnen deze vrije bewerking is plek voor de hoogtepunten, maar ook zeker voor de menselijke diepgang en een tikje humor. Alle ingrediënten voor een goed drama zijn vertegenwoordigd; macht, onmacht, passie, bedrog, jaloezie, wraak, woede en liefde. Een avontuurlijke voorstelling die zeker de moeite waard is om te gaan zien.