Stilte voor de Storm

recensie: House of Mangoes

In deze rubriek gaan we voortaan beginnende cabaretiers, stand up comedians en andere theather vogels van divers pluimage bespreken. Youp van ’t Hek zei het zelf al, juist in die kleine zaaltjes waar onbekenden zich proberen te bewijzen springen de vonken er vanaf, en is het ouderwets gezellig.

~

Het is een mooie woensdagavond en we zijn te gast in Groningen, bij de Ierse Pub Sally O’Briens wel te verstaan. Volgens de posters zal House of Mangoes vanavond een “improvised two man comedy show” geven. Om 21.00 stroomt het publiek binnen. De zaal zit behoorlijk vol met overwegend studenten, en het publiek heeft er duidelijk zin in. De artiesten van dienst stellen zich via een flyer voor als Gerry en Lolu, altijd in voor “hot steamy sex” dus: “give ‘em a call”. Ik sprak beide heren een week voor een nieuw optreden.

Knipoogjes en kwinkslagen

De openingssketch van hun laatste show geeft meteen de verhoudingen weer. Gerry danst vrolijk in het rond, en is duidelijk de publieksspeler. Snelle knipoogjes en kwinkslagen met de diverse dames op de eerste rij. Zijn olijke (kan dat woord vandaag de dag nog?) gedrag staat in schril contrast met Lolu, die onbewogen de chaotische dans van Gerry observeert. Al snel ontpopt Lolu zich als de aangever en drager van diverse sketches terwijl Gerry alle voorzetjes met veel grappige grimassen het doel in schiet. De twee hebben bij vlagen een goede Laurel en Hardy-feeling, en de zaal reageert hier zeer positief op. De show is overigens geheel in het Engels.

Verrassend

~

De show is opgebouwd uit improvisatie-sketches waarin het publiek veel betrokken wordt. Vaak mag het publiek de randvoorwaarden voor een sketch, zoals lokatie, verzinnen. Het publiek joelt. Een kerkhof! De supermarkt! Playboy Mansion! De V.N.! Uiteindelijk vraagt men nog om een relatie tussen twee personages (bijvoorbeeld kandidaat en Idols jurylid), en een sketch ontstaat. Niet elke sketch is een schot in de roos, maar het blijft improvisatie, en het publiek vergeeft één misser nog wel. De show kent op deze manier veel variatie (ik heb het allemaal inmiddels vier keer mogen aanschouwen), en zal dus bij een tweede bezoek ook weer weten te verrassen.

Bezetting

House of Mangoes bestaat doorgaans uit meerdere leden, maar voor de gelegenheid traden ze eens met zijn tweeën op. De bezetting is de laatste voorstellingen nog wel eens veranderd, maar over het algemeen kan men naast Gerry en Lolu ook Marlous Peterse en Cees Krottje bewonderen. Marlous kan zonder problemen op de bühne van een diva in een viswijf transformeren, en Cees geeft vaak een aardige John Cleese-lookalike ten beste. Dat Cees dit jaar door een studie in het buitenland afwezig is laat zich wel merken, met zijn grimassen heeft hij al menig sketch naar een hoger niveau weten te tillen.

Hoe begon House of Mangoes?

~

Zelfs daar blijkt een sketch in te zitten. Gerry speelt de schone slaper die van god te horen krijgt dat er op een dag een knappe man (Lolu) zal komen, en hem zal vertellen dat ze de House of Mangoes moeten oprichten. Sinds de eerste voorstelling zijn ze behoorlijk vooruit gegaan. Gerry: “Als je de eerste video’s terugziet, dan denk je wel eens: dat was kantje boord.” Het blijft tenslotte improvisatie, en er kan wel eens wat misgaan op het podium.
Lolu: “Het is de bedoeling dat je openstaat voor de ideeën waar een ander mee aankomt dragen. Zodra je ‘blokt’ krijg je een sketch die niet werkt. Aan de andere kant, some rules are meant to be broken.”
Gerry: “We hadden een keer een sketch met Bush en Blair. Ik was Blair, en Lolu’s enige inbreng was dat hij de boel plat wilde bombarderen. Waar ik ook mee aan kwam dragen, hij bleef maar Nah, let’s nuke ‘m roepen. Dat komt de druk van een sketch wel bij mij te liggen.”
Lolu: “De essentie van improvisatie is conflict. Zodra Bush zou toegeven dat ze ook zouden kunnen onderhandelen is er niet veel meer aan. Daar zit het publiek niet op te wachten.”

Wat wil het duo met House of mangoes?

Lolu: “Uiteindelijk lijkt me het geweldig om een echt “House Of Mangoes”-huis op te zetten, een thuisbasis waar we cursussen, workshops en optredens geven. Ook hopen we elders in het land te kunnen optreden, want het altijd goed om te zien hoe nieuw publiek op ons reageert.”
Gerry: “We hebben de show al eens buiten Groningen opgevoerd, en aangezien het publiek geen idee heeft wat het kan verwachten, werkt dat vaak goed.
Grootse plannen dus, maar voor nu staat House of Mangoes woensdag 19 februari weer gewoon op de planken van Sally O’Briens.”