Onverwachte wendingen in een zoektocht naar contact

recensie: hetveem theater - Is There Anybody Out There?

.

Man ontmoet vrouw in het park en raakt geïnteresseerd. En andersom, maar hoe maak je contact? Iedereen kent het gevoel van onbehagen na de eerste blik. Hoe zorg je dat de andere je ook ziet, in hoeverre kan je je uitsloven om opgemerkt te worden en dan de eerste date? In Is There Anybody Out There? ontmoeten twee grijze personen elkaar in een even grijze omgeving. Het park is opgebouwd uit grijze bosjes en grijs gras. Het is nacht. De man gekleed in een saai grijs outfit ziet eruit als een nerd. De vrouw ziet eruit als een cliché bibliothecaresse. Saai, maar je weet dat als zij heur haren losgooit, de sexy stoeipoes los gaat.

~

De twee acteurs in de mime voorstelling hebben geen teksten nodig. Hun mimiek en timing is duidelijk en heeft geen verdere uitleg nodig. De acteurs Anne van Dorp en Fabián Santarciel de la Quintana voeren in de voorstelling hun zoektocht naar perfecte communicatie. Uiteindelijk zijn ze zo bezig met het zoeken naar de perfecte communicatie om met elkaar in contact te komen, dat ze de kansen tot contact over het hoofd zien en aan zich voorbij laten gaan. Dit leidt tot komische momenten. Vooral wanneer de twee opgaan in het verzinnen van originele openingen, waardoor ze een soort van modeshow houden en elkaar voortdurend mislopen. Wanneer Fabián tegen een muur in het park verschillende poses aanneemt als een soort fotomodel, durft Anne hem nog niet aan te kijken, waardoor ze opnieuw een kans om te praten mislopen. Gedurende de voorstelling krijg je steeds meer medelijden met de twee karakters. Je hoopt dat ze ergens elkaar tegemoet zullen komen.

Kadootjes
Is There Anybody Out There? is een komische voorstelling die je een spiegel voorhoudt over het onbehagen van het vormen van menselijk contact. In de voorstelling heeft Homstad kleine kadootjes verstopt die onverwacht opduiken. Een park zonder honden kan natuurlijk niet, moet Homstad gedacht hebben. Geheel onverwachts komt één figurant met zijn hond de hoek omlopen. Hij maakt een rondje en is snel weer van de vloer verdwenen. Later komen onverwacht vier wandelaars met vier verschillende honden het park in. Verbazingwekkend is dat de honden de hele voorstelling geen geluid maken. Ze zitten achter de coulissen doodstil en ook op de vloer geven ze geen kik. Maar ook de acteurs komen met onverwachte wendingen, waardoor je als publiek getriggerd blijft.

Is There Anybody Out There? is de tweede hetveem-werkplaatsproductie van Homstad. Net als in zijn eerste productie Conquest of Paradise wordt ook dit keer het speelvlak ‘bevolkt’ door ‘echte’ dingen. Is There Anybody Out There? is een echte voorstelling over echte dingen die het echt verdient om gezien te worden.