Een droom die niet vervliegt
Er zijn heel wat meesterwerken uit de pen van William Shakespeare gevloeid, maar Midzomernachtdroom is qua verhaallijn niet zijn sterkste stuk. Desondanks maakt Het Nationale Toneel indruk met een inventief decor en verrast het met onconventionele interpretaties.
Midzomernachtdroom draait om de liefde; disfunctionele liefde. Hermia en Lysander houden van elkaar. Helena is verliefd op Demetrius. Maar Demetrius wil Hermia en zij is aan hem beloofd. Hermia moet van Hertog Theseus kiezen: tegen haar zin trouwen met Demetrius, het klooster in gaan, of sterven. De vier tieners komen terecht in een bos buiten Athene waar Oberon en Titania over hun elfenrijk regeren. Het bos wordt tevens onveilig gemaakt door werklui die een toneelstuk instuderen. De meest luidruchtige van hen, Bok, wordt een pion in de vete tussen Oberon en Titania.
De spelers weten door hun spel de vaart in een – in de basis – nogal saai stuk te houden. Vooral Bracha van Doesburgh speelt overtuigend een kinderlijk verliefde en hopeloze Helena. Bok wordt door Pierre Bokma kundig neergezet als domme, irritante en egotrippende blaaskaak. Het goede spel weet helaas niet te voorkomen dat het stuk na de pauze inzakt. Al leek het voor sommige toeschouwers juist een hoogtepunt, het opgevoerde play within a play van Pyramus en Thisbe komt als mosterd na de maaltijd wanneer het eigenlijke verhaal al ten einde is.Dubbelspel
Het is een onconventionele, maar ingenieuze zet van regisseur Theu Boermans om drie personages dubbelrollen te laten vertolken. De combinaties Oberon/Theseus (Stefan de Walle), Titania/Hippolyta (Tamar van den Dop) en Philostrates/Puck (Antoinette Jelgersma) vormen zowel een visuele als een thematische overbrugging tussen droom en realiteit.
Het Nationale Toneel sloopt heel wat heilige huisjes van de Shakespearepuristen door wat absurde elementen toe te voegen. Het verhaal wordt de 21e eeuw in getild door het huwelijk van Theseus en Hippolyta te omkaderen als vijandige overname van twee mediabedrijven, met lopend commentaar van BNR Nieuwsradio. Niet alleen Puck kleurt buiten de lijntjes. Oberon loopt rond in gevechtstenue en Titania’s elfen zijn vier oude, grijze vrouwen in regenjas met blokfluit en gitaar. Wanneer de ogen van de verliefde Lysander, Demetrius en Titania besmeerd moeten worden met het sap van een bloem, sta je als publiek even te kijken als de kleine Puck met een nachtkijker en een op de rug bevestigde gifsproeiertank komt oplopen. Deze moderne trucs maken de toch al ongeloofwaardige gebeurtenissen nog lachwekkender.
Bos komt uit de lucht vallen
Midzomernachtdroom eindigt met drie getrouwde stellen op het podium. Helena lijkt misschien gelukkig met Demetrius, maar hoe gelukkig kun je echt zijn wanneer deze match op een leugen gebaseerd is? Ook Theseus heeft zijn Hippolyta met geweld voor zich gewonnen, dus ook hier kun je jezelf afvragen hoe lang dit huwelijk stand zal houden. Naast enkele onuitwisbare indrukken, neemt de toeschouwer dus ook een kritische noot mee naar huis. Met goed spel, indrukwekkende decors, absurde elementen en een dosis kritiek op schijnbaar sprookjesachtige huwelijken, maakt Het Nationale Toneel van haar Midzomernachtdroom een memorabel succes.
Midzomernachtdroom is nog te zien tot 1 februari in Den Bosch, Gouda en Den Haag en als reprise vanaf 28 augustus. Klik hier voor de speellijst.