Theater

Comedian van deze tijd

recensie: Guido Weijers - Xipnao!

.

Xipnao! is de derde avondvullende voorstelling van Guido Weijers, de cabaretier waar iedere theaterliefhebber een mening over heeft. Of je vindt hem kei-goed, of je kunt hem niet luchten of zien. Voor wie tot de laatste groep behoort, kan Xipnao! een kleine aanmoediging zijn Weijers met andere ogen te bekijken. Hij blijft hier en daar flauw en erg op de makkelijke lach spelen, maar hij probeert het wel serieuzer aan te pakken en doet hiermee een stap in de goede richting. En wie Weijers wel na aan het hart ligt, doet er goed aan Xipnao! op dvd te kopen. Voor hen zit ‘ie vol met leuke extra’s.

~

Zoals kenmerkend voor Weijers, behandelt hij in Xipnao! heel veel onderwerpen in zeer korte tijd. Van een klein jongetje dat ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ speelt bij de radioloog, naar een kleine Guido die zijn spreekbeurt houdt over de kip en door naar de stippen van lieveheersbeestjes. Guido Weijers werd onlangs uitgeroepen tot meest sexy vegetariër van 2007. In zijn voorstelling stelt hij ook de gang van zaken in de bio-industrie aan de kaak. In zijn spreekbeurt over kippen zegt hij: ‘Een gemiddelde kip wordt ongeveer zes weken oud. Vaak wordt hij dan geslacht, maar dat is niet zielig. Want, anders zou in week zeven zijn nekje vanzelf dichtgroeien.’

Memory lane

In Xipnao! is Weijers erg fysiek en mimisch. Zijn gezicht spreekt boekdelen en hij gebruikt zijn lichaam om zijn verhaal te versterken. Zoals bij het verhaal over parende slakken. Leuk in deze voorstelling is de interactie met het publiek zonder dat er iemand voor schut staat. Guido Weijers gaat in zijn shows vaak back to memory lane. Dit keer heeft hij het over de good old walkman, over het sparen van vulpenballetjes en de ratel die je vroeger maakte door een kaart tussen je spaken te steken. Het is voor het publiek een feest der herkenning. In tegenstelling tot zijn oudejaarsconferences, probeert Guido Weijers in zijn voorstelling Xipnao! een rode draad te vormen. Hij wil duidelijk maken dat mensen eens wat meer om zich heen moeten kijken en gelukkig moeten zijn met wat ze wèl hebben. Geluk zit ‘em in kleine dingen; in een blauwe hemel bijvoorbeeld.

~

Soundtrack

De extra’s op deze dvd zijn erg leuk. Allereerst zit er in het hoesje nog een extra cd waarop het nummer Xipnao! staat. Hierin worden enkele onderwerpen uit de show nog eens bezongen. En daarmee lijkt Weijers de eerste cabaretier met een eigen soundtrack. Naast de gebruikelijke deleted scenes en backstagefilmpjes, staat er ook een lang interview met Weijers bij de extra’s. Hierin laat hij zien hoe sommige onderwerpen uit zijn show zijn ontstaan en bezoekt hij plaatsen die hij in Xipnao! aanhaalt. Het is een leuk interview en het laat een meer menselijke, rustigere kant van Weijers zien. Weijers is echt een comedian van deze tijd die vooral een jonger publiek zal aanspreken, al was het alleen al om de onderwerpen die hij aansnijdt, die zijn slechts voor een bepaalde generatie herkenbaar.