Justus for all, all for Justus

recensie: De Brakke Zondag - Justus for all, all for Justus

.

In de voorstellingen gebruiken de makers sketches, muziek, interviews en debatten om een interactie met het publiek te bewerkstelligen die vrij uniek is in het Nederlandse theater. De voorstellingen zijn bovendien eenmalig, wat de spontaniteit van de acteurs zeer ten goede komt. De Brakke Zondag van deze maand richtte zich op het thema ‘verkiezingsstrijd’. Onder de titel “Justus for all, all for Justus” werd geprobeerd om de acteur Justus van Oel om te toveren tot de ideale lijsttrekker.

Justus for all

~

De voorstelling opende met een toespraak door Justus van Oel in de rol van Nederlandse politicus op zoek naar verkiezingswinst. Zijn optreden werd vervolgens kritisch beoordeeld door een panel van politiek deskundigen, waarbij geleidelijk heel wat vragen over de maakbaarheid van politiek succes aan de orde kwamen. Van Oel kreeg, bijgestaan door zijn collega’s en het publiek, nog een aantal kansen om zijn performance te verbeteren om de show te laten eindigen in een heuse verkiezingszege.

De voorstelling werd verschillende malen onderbroken door korte sketches, muziek en om de ter plekke door Milo ( De Groene Amsterdammer) getekende cartoons te tonen. Het team van de Brakke Zondag speelt hiermee in op het succes van populaire televisieprogramma’s en neemt tegelijkertijd de overheersing van de visuele media onder de loep. Zo wordt het bijvoorbeeld maar al te duidelijk dat de moderne politicus zich niet te veel hoeft bezig te houden met de inhoud van zijn verkiezingsprogramma, maar zich vooral moet bekommeren om hoe hij er op de televisie uit zal zien.

Barack Obama

~

De mix van theater en debat, van fictie en journalistiek, blijkt erg geschikt om de aandacht van het publiek vast te houden. Het publiek ervaart als het ware hoe een verkiezingscampagne zich afspeelt. Het commentaar van het panel van deskundigen, waaronder Erik van Bruggen (BKB, campagne Wouter Bos), Toof Hermans (Chef politiek 24 online) en Elma Verhey (oud hoofdredacteur Tribune), geeft het publiek een kijkje in de wereld achter de schermen van de politiek, waar met bewondering wordt opgekeken naar het succes van Barack Obama.

Verkiezingscampagnes worden niet gewonnen door degene met de beste ideeën, maar door degene met de beste performance, zo is de boodschap van het panel. “De nieuwe Nederlander woont in Nieuwegein“, dus dat wordt dan ook de stad waar Justus de politicus vandaan komt. Het ligt er misschien een beetje dik op, maar vermakelijk is het zeker.

De volgende Brakke Zondag is op 30 maart 2008.