De saaiste mogelijkheden van het lichaam

recensie: Dance Works Rotterdam - Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier

Een piano, wisselende projectiebeelden als decor van de choreografie, elf dansers en de muziek van Das Wohltemperierte Clavier zijn de ingrediënten van Human Figures, de nieuwste voorstelling van Dance Works Rotterdam. Human Figures legt de nadruk op de mogelijkheden van het menselijk lichaam.

Ton Simons maakte de choreografie van Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier in samenwerking met de dansers. Met creativiteit laten ze zien wat de mogelijkheden zijn van het menselijk lichaam.

~

Een lichaam kan figuren creëren en met deze creaties kan het mateloos variëren.
De choreografie van Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier is gebaseerd op het ‘Bach getal’: 14. De muziek is van de eerste 14 Preludes en Fuga’s uit Boek 1 van Das Wohltemperierte Clavier van J.S. Bach. De muziek wordt gespeeld door de pianist Manuel Araújo. Araújo zit op het toneel met een gigantische vleugel. De dansers beginnen bij elke nieuwe prelude een nieuwe dans en ook de samenstelling van dansers verandert. In de dansen worden figuren uitgebeeld. De dansers bewegen soms gelijk, soms apart, soms door elkaar heen en tegen elkaar aan. Het resulteert telkens in strakke lijnen, vormen en figuren die de beweegbaarheid en de ontelbare mogelijkheden van ons menselijk lichaam laten zien.

Toevalsprocedure

Het decor wordt gevormd door projecties, die door toevalsprocedures wisselen. De projecties zijn beelden van de ruimte en de kleuren rood, groen en blauw. Door de toevalsprocedure wisselen de beelden niet gelijk aan de wisselingen van dans en muziek. Midden in een dans verandert, van het ene op het andere moment, het beeld. De choreografie krijgt dan plotseling een andere sfeer, terwijl de dansers niet anders bewegen.
De dansers dragen zwarte doorschijnende balletpakjes. Het lichaam is daardoor goed te zien en de aandacht van het publiek wordt niet afgeleid door spectaculaire kledingstukken. Het gaat alleen om de lichamen van de dansers en de figuren die ze met hun lichamen maken.

Saai

~

De dansers hebben een hoog niveau en ze dansen perfect, geen pasje gaat verkeerd of ongelijk. Toch wordt het op een gegeven moment een beetje saai. Veertien keer wisselt de compositie en verandert de choreografie, maar het is absoluut niet afwisselend te noemen. Alle stukken lijken op elkaar. De figuren die de dansers maken zijn mooi, maar kunnen de aandacht niet vasthouden. Alles, van het decor tot de kostuums, staat in het teken van het lichaam van de dansers. Hiermee laat Simons duidelijk zien wat hij wil met het stuk, wat hij belangrijk vindt. Hij bereikt echter het tegenovergestelde, namelijk dat de aandacht van het publiek verslapt. Het wachten blijft op een gebeurtenis, iets dat de choreografie een extra dimensie zou geven, die blijft echter uit.

Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier
is een choreografie van hoog niveau, aangevuld met prachtige klassieke muziek. De dansers zijn gedegen opgeleid en kunnen de dans tot in de puntjes nauwkeurig uitvoeren. Maar ondanks de wisselende projecties op de achtergrond mist de dans iets van spektakel.

is nog tot 1 mei in Nederland te zien.Zie: www.danceworksrotterdam.nl