Cirque Eloize betovert en verrast

recensie: Nomade

.

~

Nomade wordt door een niet al te grote groep gespeeld, waarin iedereen multi-inzetbaar is. Iemand die het ene moment staat te jongleren, vliegt het volgende moment door de lucht om vervolgens een instrument te grijpen en met de band mee te spelen. Het is een bijzonder gezelschap, dat zeker lol heeft in wat ze doet, over de choreografie en opzet goed heeft nagedacht en het ook met liefde naar het publiek over brengt. En dat voel je. Liefde staat centraal in deze show die je meeneemt in een virtuoze droom.

Origineel

~

Cirque Eloize is in 1993 opgericht door zeven jonge artiesten, allen afgestudeerd aan de internationale circusopleiding in Montréal (Canada). Ze wilden een nieuwe theatrale vorm van circusacrobatiek creëren en als kunstvorm verder ontwikkelen. Dat is prima gelukt. Je ziet naast de standaardtrucs ook genoeg originele kunstjes die in een standaardcircus niet voorkomen. Een slangenmens bijvoorbeeld die met een spons tussen haar tenen haar lichaam wast. En probeer maar eens de knotsen van de jongleurs te volgen die heen en weer worden gegooid tussen minstens vijf mensen, die daar weer trucs mee doen. Ook de clowns nemen een bijzondere plaats in in deze voorstelling. Ze weten jong en oud aan het lachen te krijgen, met hun niet standaard-grappen. Nomade laat je af en toe spontaan lachen.

Slot

~

De show kent niet alleen hoogtepunten, want zo hier en daar duren de acts wat te lang en is het soms saai. Toch zijn het de details die je aandacht dan blijven trekken. Even genieten van het live-orkestje wat daar zo heerlijk staat te spelen of iemand in de hoek die iets moois doet of een gekke bek trekt. Een hoogtepunt is zeker de slotscène; een romantisch dans/acrobatiek-spel in de regen. Het is een voorproefje op de nieuwe (vierde) show van Cirque Eloize: Rain. Dat belooft heel wat en als dit circus zo door blijft gaan en ernaar blijft streven om steeds nieuwe trucs uit te voeren en hun kunstvorm blijft uitbreiden, dan zal ook die voorstelling volle zalen gaan trekken.

Nomade is nog tot en met 22 augustus 2004 te zien in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam.