Moderne dans in een oosters jasje

recensie: Beijing Modern Dance Company - Women of the world

De samenwerking van Anouk van Dijk en de Beijing Modern Dance Company leidt in Women of the World tot interessante kennisoverdracht. Van Dijk wordt geïnspireerd door oosterse invloeden, de Beijing Modern Dance Company leert van de ervaringen en kennis van Anouk van Dijk. Moderne dans in een oosters jasje.

Het eerste gedeelte van Women of the world is een choreografie van Anouk van Dijk. Bliss, zoals het stuk heet, brengt ons terug naar de typische strakke lijnen zoals we die van haar gewend zijn. Simpel, maar doordringend. Het oosterse uiterlijk van de dansers, de oosterse jurken en pakken van de dansers en de oosterse muziek, maakt het allemaal toch net even anders dan we van Van Dijk kennen. Deze opvallende aspecten van de dans laten zien dat Van Dijk duidelijk beïnvloed is door de Chinese cultuur. De dansers zijn misschien minder modern geschoold dan de dansers waar Van Dijk normaal gesproken mee werkt, toch weet ze met deze uiterst bekwame Chinese dansers een mooi vormgegeven dans te creëren. De dansers zijn sterk en laten tussen de strakke bewegingen door, energieke acrobatiek zien.

Beheersing en precisie

~

Na Blisskomt de choreografe van de Beijing Modern Dance Company aan bod. Choreografe Gao Yanjinzi danst zelf ook mee in beide choreografieën. Haar dans, Offering, laat een oosters ritueel zien. Door de traditionele bewegingen en traditionele muziek kun je betwisten of deze choreografie naar onze westerse maatstaven wel tot de moderne kunst zou behoren. Één ding is zeker, het is prachtig. De dansers die in Bliss hun energieke kant lieten zien, dansen nu in complete beheersing en met uiterste precisie. Een ander opvallend feit is dat de danseressen aan het begin van de dans de illusie wekken naakt te zijn. Als je goed kijkt, blijkt het een huidskleurig balletpakje te zijn. In de westerse moderne dans schuwt men al een aantal jaren niet meer om naakt over het podium te dansen.

De samenwerking tussen Anouk van Dijk en de Beijing Modern Dance Company is voor de moderne dans een interessante samenwerking. Het oosten, kan erg veel leren van de kennis en vaardigheden van de Europese moderne dans, in dit geval van Anouk van Dijk. De westerse moderne dans kan uit de oosterse cultuur een nieuwe inspiratiebron halen, voor nieuwe bewegingen en thema’s voor de dansen. De samenwerking heeft in het geval van Women of the World geleid tot zeer mooie choreografieën van beide choreografen.

Women of the world is nog tot 5 december in Nederland te zien. Klik hier voor meer informatie.