Over Suzy, L.J. Veen en Elvis

recensie: Peter Buwalda - Verse probz
Buwalda

De columns van Peter Buwalda zijn weer gebundeld. De lezer krijgt de bekende onderwerpen, reflecties en schrijfstijl voorgeschoteld, maar dat maakt de bundel van de auteur van Bonita Avenue niet minder goed.

In 2014 verscheen al Suzy vindt van niet en in 2015 was er Van mij valt niets te leren. Het zijn de columns van Buwalda die iedere donderdag in de Volkskrant staan, maar dan gebundeld. Verse probz is de derde editie, met daarin 53 columns en een extra verhaal.

Buwalda brak uiteraard door met de roman Bonita Avenue, maar neemt het schrijven van columns naar eigen zeggen niet minder serieus. Het is “draaien, keren, zagen, vijlen, vloeken en raspen”, aldus Buwalda.

Worsteling

De worsteling die het schrijven van een column soms voor hem is, schrijft Buwalda ook graag op. “Het lukt niet. De column, bedoel ik. Wat u leest, is heel laat geschreven – ver na de deadline. Dat heb ik afgebedeld bij de Volkskrant.” Zo krijgt Buwalda het voor elkaar dat de lezer benieuwd wordt naar wat er verder dan toch nog in deze column is beland.

Er komen vele snelle associaties voorbij. In een column over Mart Smeets schrijft Buwalda: “Mart is mij nabij. Ooit, toen ik nog galeislaaf was bij Uitgeverij L.J. Veen, heb ik een paar van zijn sportboeken geschreven. Nou ja, hérschreven. Vooruit, formeel heet dat ‘redigeren’, maar toch, beste mensen, er bestaat een moment waarop ‘de rug van naam verandert’, zoals Gerard Reve het jongenskontje graag mocht noemen.”

Elvis en Lyndon B. Johnson

Veel anekdotes uit Buwalda’s tijd bij L.J. Veen passeren de revue. Verder figureert Suzanne Rethans onder de naam ‘Suzy’ in flink wat columns. Elvis-verwijzingen en opmerkingen over de biografie van Lyndon B. Johnson zijn ook niet van de lucht. Als toegift er is nog het verhaal ‘Joni’s vriendinnetje’, over een interview van Buwalda met pornoster Sasha Grey. Op haar is het personage Bobbi Red in Bonita Avenue gebaseerd.

De kenmerkende stijl van Buwalda (vlot, beeldend en met humor) loodst de lezer zo door de columns heen. Het is moeilijk een moment te kiezen om de bundel weg te leggen, omdat de verleiding om toch nog een stukje te lezen groot is. Toch zou Buwalda de meeste lezers een groter plezier doen door gestaag verder te werken aan zijn tweede roman dan door columns te tikken.