Kunst / Kunstboek / Non-fictie

Publiek is bijzaak

recensie: Mitch Nemmers – Suppoosten van het dagelijks leven

De Drempelprijs die de Willem de Kooning Academie ieder jaar uitreikt aan veelbelovende kunstprojecten is dit jaar gewonnen door een werk dat niet beeldend is. Suppoosten van het dagelijks leven is een boek over de kunststudent.

In zijn autobiografische werk Suppoosten van het dagelijks leven omschrijft Mitch Nemmers het leven aan de academie en de manieren en denkwijzen die daarbij komen kijken. Vanuit het kunstonderwijs leerde Nemmers de situaties in zijn omgeving te meten aan verfijnde institutionele kritiek. Dit zorgt op veel momenten in het boek voor verbazing over de algemene normen in de museum- en galeriewereld.

Tegen het object

Een van de voornaamste problemen waar de hoofdpersoon mee te maken krijgt zijn de vernieuwde criteria waaraan kunst moet voldoen. Beeldende werken mogen niet meer het narratief van het conceptuele dragen, maar ook mogen ze niet zuiver esthetisch zijn. In de tentoonstellingsruimtes staat kunst die de toeschouwer enkel visueel lijkt te amuseren. Kunst lijkt geen zin te hebben – buiten het verkopen en bekritiseren ervan om.

Om de botsing met de museale wereld te beantwoorden is al het beeldende werk dat de hoofdpersoon maakt vluchtig. Het zijn kleine interventies op straat of gesprekken met personen. De lezer kan ze niet te zien krijgen en omstanders hebben de werken niet als zodanig kunnen herkennen. Zo is de lezer enkel getuige van een houding tegenover de kunst, een persoonlijke legende.

Voor jonge kunstenaars

Het gevoel dat de lezer onderdeel had kunnen zijn van de kunstwerken uit het boek komt in alle gebeurtenissen die de hoofdpersoon veroorzaakt terug. Illustratief hiervoor is de marktplaatsadvertentie die de hoofdpersoon in het begin van het boek online zet om zijn kunstenaarschap te verkopen. Naast de categorie, specialisaties en een aanhef, omschrijft hij zijn bezigheden met de woorden: ‘MULTI INZETBAAR EN MEEDENKEND EN BOVEN ALLES RUIMTEVULLEND.‘

Suppoosten van het dagelijks leven documenteert geen beeldende projecten maar een artistiek leven. De kunstzinnige uitingen die in het boek ter sprake komen worden vernield of tegengesproken. Het laat een mogelijke uitweg zien voor jonge kunstenaars die het niet eens zijn met de kunst: wees alles dat niet het kunstwerk is.

Suppoosten van het dagelijks leven is te bestellen (lenen of kopen) via de site.