8WEEKLY

Pokemon Sapphire

Artikel: Pokemon Sapphire (US versie)

~

Hier duurt het voorlopig nog wel even, maar in de USA is hij er eindelijk, Pokemon voor de GBA! Via via konden wij na veel gedoe eindelijk een taste of the game krijgen. Dit is wel de versie die in de USA uitkomt, dus we hebben geen idee of ze er nog veel aan gaan veranderen (waarom moet het überhaupt zo lang duren voor men in Nederland kan Pokemonnen?).

Professor

Aan het begin van het spel kies je wie en wat je bent (naam en geslacht), en ga je op avontuur. Je karakter is net verhuisd naar een nieuwe stad, en je moeder vraagt je om kennis te gaan maken met de nieuwe buurman, Prof. Birch. Na wat zoeken tref je hem aan in het bos, waar hij wordt aangevallen door een wilde Pokemon! Op de grond ligt de rugtas van de Prof. Snel pak je hieruit een welbekend rood-wit balletje, en ga je met een Pokemon van de Professor de strijd aan…

Trainen

Nadat je hebt gewonnen is de Prof zo blij dat hij je een Pokemon cadeau geeft. Nadat je ook nog eens zijn dochter (een ervaren trainer) hebt verslagen heb je het helemaal gemaakt, en krijg je een PokeDex cadeau. Hierin kan je informatie opslaan over de diverse Pokemon die je pad kruisen. Bovendien leg je beslag op wat bolletjes waarmee je Pokemon kunt vangen. Nu ben je helemaal klaar om op avontuur te gaan, Pokemon te vangen en Pokemon te trainen. Veel succes!

Ook voor niet Pokemonners

~

Het spel heeft qua opzet wat weg van Zelda. Beetje rondstruinen, mini quests oplossen, praten met mensen, en gewoon uitvinden wat alles doet en betekent. De Pokemongevechten zijn redelijk simpel, en het spel is vrij makkelijk te begrijpen. Zelf was ik nooit een echte Pokemonfan, maar ik moet toegeven dat dit voor het spel niets uitmaakt. Het spel is kleurrijk, leuk en heeft dezelfde verslavingsfactoren die bijvoorbeeld Zelda een succes maakte. Pokemon Sapphire is ook voor niet Pokemon kenners erg leuk.

Conclusie

Pokemon Sapphire is een prima spel geworden, waar ik inmiddels al weer een flink aantal uurtjes in heb zitten. Het is als adventure misschien niet allemaal zo diepgaand als bijvoorbeeld Zelda, maar daar hebben de Pokemonliefhebbers natuurlijk maling aan. Een goed spel gekoppeld aan de enorme fanbase die Pokemon (nog steeds) heeft, dat moet wel een hit worden. Wat ons betreft in elk geval een geslaagd spel.