8WEEKLY

Frans ‘Bommel’ Mulder: ‘Die balletmeiden ontroeren me’

Artikel: Opus One herneemt Trullenhoedster

.

~

Het is de tweede keer dat theatergroep Opus One, dat zich heeft toegelegd op theatervoorstellingen voor jong èn oud, deze productie opvoert. De eerste keer was in 1998. Aan producent Maarten Voogel de vraag waarom hij uit alle stripverhalen die Toonder aan Ollie B. Bommel heeft gewijd, nou juist dìt verhaal heeft gekozen?

“In 1998 vierden we ons tienjarig jubileum en dat wilden we graag met een verhaal van Bommel doen. Marten Toonder stelde zelf voor om De Trullenhoedster te nemen. We waren erg blij met dat verhaal, want er zit een redelijk evenwichtige verdeling tussen mannen- en vrouwenrollen in, in tegenstelling tot veel ander werk van Toonder. Bovendien bood dat verhaal voldoende ruimte om dansscènes in op te nemen. Voor ons was dat dus een schot in de roos.”

Namen en thema’s

Opus One brengt de productie nu voor de tweede keer op de planken. Niet alleen omdat het publiek er geen genoeg van krijgen. “In 1998 hebben we het stuk voor het eerst gedaan, maar inmiddels zijn we acht jaar verder en is er een hele nieuwe generatie bijgekomen die van zo’n Bommelverhaal kan genieten. Bovendien hebben we dit keer voor een paar bekende namen gekozen, zoals Maaike Widdershoven en Frans Mulder. Dat hebben we vooral gedaan omdat theaterdirecteuren tegenwoordig graag bekende namen en thema’s willen hebben. We snappen ook wel dat het succes van de voorstelling daar mede van afhankelijk is. Overigens doet Jon van Eerd, die in 1998 Bommel speelde, nu ook weer mee, maar dan vanaf maart.”

Lastig decor

~

Ècht grote verschillen tussen de versie van acht jaar geleden en die van nu zijn er niet, maar de enscenering is dit keer wel anders, vertelt Voogel. “In 1998 hadden we een prachtig decor, met doeken die open en dicht geristst werden, wat het gevoel gaf dat je naar een strip zat te kijken. Maar dat was een heel complex systeem, waar we tijdens de toernee veel problemen mee hebben gehad. Doeken die bleven steken, changementen die niet lukten. Het nadeel was ook dat de scènes zich aan de zijkanten van het toneel afspeelden. Ook daar waren we niet zo tevreden, zodat we de scènes weer naar het midden van het toneel hebben verplaatst. Maar voor de rest is de aankleding hetzelfde gebleven.”

Ontroerende balletmeiden

De rol van Ollie B. Bommel wordt tot medio maart 2006 gespeeld door Frans Mulder, drijvende kracht achter cabaretgroep Purper. Mulder moet zich voor de rol van Bommel in een berenpak hijsen, dat bloedjeheet kan worden. Hij is dan ook blij dat hij in de pauze even de bovenkant uit kan trekken, zodat de hitte kan ontsnappen. Niet dat je hem daar over hoort klagen, want een beetje afzien hoort er nou eenmaal bij. “Als het publiek maar in het sprookje gaat geloven.” Liever vertelt hij waarom hij graag aan deze productie meedoet. “Wat ik mooi aan deze voorstelling vind, is de taal van Marten Toonder. Dat is echt poëzie, die in deze voorstelling wordt gecombineerd met de geweldige choreografie van Frans Schraven. Maar wat me ècht ontroert, dat zijn die geweldige balletmeiden. Als ik vóór de voorstelling in de coulissen sta, valt het me op hoe gedisciplineerd die meiden trainen. Kortom, samen proberen we er een sprookje van te maken, waar ik erg graag in vertoef.”

Doddel

Frans Mulder krijgt onder meer versterking van Maaike Widdershoven, die eerder in de musical The Sound of Music en de opera Die Dreigrosschen Oper van Bertold Brecht speelde. ,,Het leuke aan de rol van juffrouw Doddel is dat ze totaal overbezorgd en jaloers is; ze wil alles onder controle houden, op een overdreven manier. In deze rol mag je dat heel erg uitvergroten en dat ben ik niet gewend om te doen. De meeste types die ik tot nu toe heb gespeeld moesten echt en geloofwaardig zijn. Juffrouw Doddel moet ook wel geloofwaardig zijn, maar dat mag héél overdreven. En dat maakt deze rol zo leuk.”

De Trullenhoedster speelt nog tot en met 25 juni 2006. Kijk hier voor de speellijst.