Gelukkig nu ook in Nederland!

recensie: Zuco 103 - Tales Of High Fever

Zuco 103 timmert stevig aan de weg. De Portugese – maar al ruim tien jaar in Nederland woonachtige – Lilian Vieira zingt in de groep Becán als ze in 1998 Stefan Kruger, drummer en medeoprichter van de jazzfunkformaties SteQ en The New Cool Collective, ontmoet op het Rotterdamse Conservatorium. Samen met de Duitse – maar sinds jaar en dag in ons koude kikkerlandje vertoevende – jazztoetsenist Stefan Schmid richt het drietal de formatie RecA op. Een demo van het nummer Outre Lado wordt onder de aandacht van het Ziriguiboom-label gebracht en een platencontract – met de band die zich inmiddels Zuco 103 is gaan noemen – is een feit.

~

Inmiddels vinden we hun derde album Tales Of High Fever op een (ongeveer) 80ste plaats in de Album Top 100 en won Zuco 103 de Heineken Crossover Award van 2000. Tijdens het afgelopen bevrijdingsfestival op het Museumplein in Amsterdam, Lowlands en het Drum Rhythm festival kon een breder publiek kennis maken met “the new sound of Brazil”. En passant hebben Lilian, Stefan en Stefan tijdens de Nationale Feestavond, aan de vooravond van het huwelijk van prins Willem Alexander en Maxima, opgetreden voor 4,5 miljoen televisiekijkers. Kijk, en dan tel je mee.

Doodordinaire dansbeats

~

De muziek van Zuco 103 is – naar eigen zeggen – een “geweldige mix van traditionele Braziliaanse ritmes, R&B, nu-jazz, Afro-beat, hip hop, funk en elektronische grooves”. Een hele mond vol. Bovendien zou de groep een graantje zonnige Cubaanse son hebben meegepikt. Tenminste, als we insiders bij Coast To Coast – het label dat het album in samenwerking met Ziriguiboom en Crammed Records op 16 mei 2002 uitbracht – mogen geloven. Een tamelijk rekbare definiëring, waaraan eigenlijk alle moderne popdeuntjes die de bovenste regionen van de internationale hitlijsten bestormen wel voldoen. In werkelijkheid maakt Zuco 103 een swingende combinatie van klassieke Zuid-Amerikaanse vierkwartsmaat dansritmes met accenten op de tweede en vierde tel – stijlen als tango, rumba, conga, samba en mambo die onder de verzamelnaam ‘Latin’ een nieuw leven zijn gaan leiden in de internationale hitlijsten – en doodordinaire dansbeats van Westerse makelij.

Feestje

Tales Of High Fever opent met het funky Treasure, tevens het eerste nummer dat het als single mag gaan proberen. Zeker geen slechte keuze. Alle ingrediënten voor een subtop zomerhitje vinden we er in terug. Een luchtige, en vooral pakkende melodie, de eigenzinnige en warme vocale begeleiding van Lilian, subtropisch swingende beats van Caribische aard, kortom een uiterst dansbaar geheel. De nummers Peregrino, Get Urself 2Gether en Brief Passions die volgen, zijn daarentegen een stuk minder. Zangeres Lilian Vieira blijkt plotseling over een rauwe, Macy Gray-achtige schelheid te beschikken. Behoorlijk schreeuwerig allemaal, maar – toegegeven – het swingt lekker door. Ideaal voor tijdens een feestje. Stop Tales Of High Fever in uw cd-speler, en u heeft er ruim een uur geen omkijken meer naar. Lang niet alle nummers zijn geweldig, maar de alom tegenwoordige opzwepende basloopjes en funky blazers nemen u – in dat geval – moeiteloos mee naar het volgende nummer.

Wereldmuziek

Het nummer Curso De Reclamação – Lição 1 is een hoogstandje van compositorisch talent. Een ware muzikale smeltkroes, waarin vrijwel alle denkbare stijlen naar voren komen. Allerlei electropop-achtige synthywave gimmicks en authentieke Noord-Amerikaanse country gaan moeiteloos op in het onverstoorbaar voortswingende Latijnse geheel. Een trend die soepeltjes wordt voortgezet in nummers als Voltando of Tão Lonely, waarmee Tales Of High Fever zonder twijfel het predikaat “wereldmuziek” verdient.

Wereldkampioen

Een album dat binnen de grenzen des koninkrijks zeker niet misstaat. Lang niet alle nummers zijn even diepgaand, maar het swingt gewoon een uur lang lekker door. Een voordeel van Tales Of High Fever is bovendien dat de – overwegend – Portugese songteksten in het Engels vertaald zijn. Kunt u uw kennis der Portugese taal weer eens opfrissen. Doet het altijd leuk in de kroeg. Zeker als u op grootbeeldscherm gaat kijken hoe Brazilië wereldkampioen gaat worden.