Jesus Christ: voodoo!

recensie: Zuco 103 - After the Carnaval

.

Deze band is onder andere bekend vanwege het drama dat zich in augustus 2006 in Utrecht afspeelde tijdens de muzikale botenparade, die als afsluiting diende van de Culturele Zondag. Tijdens een concert van deze band stortte een trap aan de gracht in en vielen tientallen gewonden en een dode. Een vreselijke associatie met een band die juist zulke feestelijke, dansbare muziek maakt. Zuco 103 verdient een betere associatie.

~

Zeker nu ze met hun nieuwe album After the Carnaval een heerlijke cd hebben afgeleverd. Zuco 103 is voornamelijk feest. Laten we dat, met alle respect voor het voorgevallen drama, vooral niet vergeten. Met hun nieuwe album hebben ze een frisse, nieuwe weg ingeslagen die meer dan de moeite van het beluisteren waard is. De Brazilectro-sound waarvan we de band kennen vormt nog steeds de ondertoon van dit album, maar de nadruk is veel meer op rock komen te liggen in vergelijking met hun voorgaande releases. De latininvloeden zijn meer dan ooit doorspekt met een lekkere rockbeat.

Rockende heksen

Het begint al meteen goed met het nummer Nunca Mais, maar het album komt in het tweede nummer pas helemaal los. In het gitaarloopje van Beija A Mim horen we meteen de gelijkenis met het loopje uit de soundtrack van Jesus Christ Superstar, zoals te horen in de track Heaven on Their Minds. Zuco 103 swingt niet alleen, maar rockt ook nog eens.

De heerlijke latinsound bovenop een rockondergrond levert een album op dat nieuwe deuren opent voor de band. Beide stijlen komen op dit album tot hun recht. De ene keer overheerst de Latijns-Amerikaanse invloed. De andere keer is het rockelement weer meer aanwezig. Zo volgt op het rockende Beija A Mim het veel zuiderlijker klinkende The Same Way. Lekkere gitaarrifs en stampende drums worden afgewisseld met rustigere Sade-achtige nummers met een jazzy inslag en Mr. Rossi-basloopjes.

fotograaf: Rinze van Brug
fotograaf: Rinze van Brug

Zo zit je dus middenin de sfeer van rockmusical Jesus Christ Superstar, om je het volgende moment te wanen in een zompig moeras met een voodooheks die rondzwaait met kaalgeplukte onthoofde kippen, boven een raar ruikend brouwsel in een grote zwarte ketel. Als voorgaande zin enigszins vreemd overkomt is het aan te raden om het nummer Fulero te beluisteren. Dan wordt alles duidelijk. Want dat nummer roept precies de hiervoor geschetste sfeer op. En daarmee wordt de afwisseling die After the Carnaval te bieden heeft meer dan duidelijk.

Succes

Nooit eerder was Zuco 103 zo divers. Nooit eerder waren hun nummers zo krachtig. En nooit eerder was een album van hen zo toegankelijk voor een grote groep muziekliefhebbers. Rustige, jazzy luisterliedjes, swingende Latijns-Amerikaanse invloeden en stampende rockgeluiden wisselen elkaar af op een uitermate geslaagd, zesde album. Als fan wil je dit album zeker niet missen. Maar ook als je de band niet kent is dit zeker een album dat je een keer zou moeten beluisteren. Het zal je namelijk tot fan bekeren en je doen smachten naar het volgende album. Want de weg die Zuco 103 heeft ingeslagen is er eentje naar het succes. In zoverre ze niet al op die weg zaten, uiteraard.