Om vrolijk van te worden

recensie: Wave Machines - Wave If You're Really There

Liverpool: de stad die The Beatles voortbracht en tevens een inspiratiebron was voor vele aspirant-musici. Weinigen zullen zo’n grote impact hebben gehad op de muziekgeschiedenis als de vier illustere muzikanten uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Maar het debuutalbum Wave If You’re Really There van Wave Machines is desalniettemin een geslaagde poging.

Wave If You’re Really There van Wave Machines is desalniettemin een geslaagde poging.

Het album Wave If You’re Really There is een aangenaam klinkend popalbum met eenvoudige melodieën, veelvuldig gebruik van een elektronische drum (MalletKAT) en verrassend fraaie, hoge zangpartijen. De combinatie wordt in Engeland vaak als artpop of artdisco bestempeld. Maar er is meer dan dat.

1980
Neem nu dat elektronische synthesizergeluid dat ten grondslag ligt aan het merendeel van de nummers op dit album. Toen dit in de jaren tachtig veelvuldig werd ingezet, werd men het al snel zat en riepen de critici dat de jaren tachtig het minst creatieve decennium in de popgeschiedenis was. Tegenwoordig horen we het vaak weer terug in de hedendaagse muziek. Zo ook bij de Wave Machines. En op een verfrissende, maar tevens nostalgische wijze.

~

Door oude technieken in een nieuw jasje te gebruiken, word je soms teruggeworpen in de tijd. Zo doet ‘I Go I Go I Go’ je bijvoorbeeld denken aan de Nederlandse band What Fun! uit de jaren tachtig. Terwijl je vervolgens door de falsetstem van zanger Timothy Bruzon met een kruising tussen de Bee Gees en The Scissor Sisters te maken lijkt te hebben (‘Keep The Lights On’). De afwisseling in stemgebruik, de simpele melodieën en het welhaast nostalgische geluid vormen een prima combinatie met als resultaat een lekker luchtige popplaat.

Onderhoudend

Want ook als het geheel wat meer ingetogen gebracht wordt, zoals het naar Eels klinkende ‘Punk Spirit’, blijf je geamuseerd luisteren naar deze Liverpoolse band. Even bijkomen halverwege de plaat en vervolgens weer met de voetjes van de vloer bij ‘The Greatest Escape We Ever Made’. Wederom zo’n simpele melodie die in je hoofd kruipt en je vrolijk maakt. Dat is ook meteen de kern van deze plaat: je wordt er vrolijk van. Een cd zonder pretenties, maar met lekker onderhoudende muziek.

Wave If You’re Really There is geen hoogdravende ingewikkelde plaat met diepgaande muzieklijnen en tussenliggende bedoelingen. Dit is gewoon een lekker plaatje. Het is niet meer, maar zeker ook niet minder. Dus voor iedereen die gewoon zin heeft in een lekker muziekje en wat vertier is dit debuut zeker aan te raden.