Warp viert jubileum met uitbrengen van onbekend archiefmateriaal

recensie: Verschillende artiesten - Warp20 (Unheard)

Het dancelabel Warp bestaat twintig jaar. Reden voor een feestje. En hoe kun je een feestje van een dancelabel beter vieren dan door de uitgave van enkele speciaal voor deze gelegenheid samengestelde albums? En dat is dus precies wat Warp heeft gedaan met het origineel getitelde Warp20.

Zo zagen we ondermeer de compilaties Warp20 (Chosen) en Warp20 (Recreated) voorbij komen. Maar nu is er ook Warp20 (Unheard) aan dit rijtje toegevoegd. Een album met elf nooit eerder uitgebrachte nummers uit de archieven van Warp. Tracks die je door twintig jaar geschiedenis van het Britse label laveren.

Constant album

~

En hoewel er dus muziek voorbijkomt op dit album – dat je behoorlijk gedateerd kan noemen – klinkt (Unheard) op een enkele uitzondering na (‘Biofeedback Dub’) geen moment antiek. Wat maar weer eens de grensverleggende waarde van dit label onderstreept. Met de psychedelische opener ‘Seven Forty Seven’ van Boards Of Canada wordt de toon van het album al meteen gezet. De ingetogen zwevende tonen voeren je mee in een aangename trance. Een state of mind die slechts zelden even wordt onderbroken door meer opzwepende tonen. (Unheard) is, ondanks de vele voorbijtrekkende jaren muziek, een opvallend constant album geworden, terwijl er toch een heel divers aanbod van namen en invloeden voorbij trekt.

Naast Boards Of Canada komen ook namen voorbij als Plaid, Nightmares On Wax, Autechre, Clark, Flying Lotus, Elektroids, Broadcast en Seefeel. Muziek dus variërend van de relaxed pulserende elektro van Plaid in ‘Dett’, via de triphopfunk in ‘Mega Donutz Dub’ van Nightmares on Wax naar de dubstepping in ‘Tronix’ van Flying Lotus.

Voorkennis vereist
De samenstelling van dit album geeft aan hoe toonaangevend en vooruitstrevend Warp in de loop van de jaren is geweest. (Unheard) is daarmee een geslaagd album geworden voor de fans van het label, maar ondertussen zeker geen introductie voor de zijdelings geïnteresseerde luisteraar. De nummers zijn niet gekozen voor hun toegankelijkheid voor het grote publiek. Ze zijn bedoeld om een beeld te geven van twintig jaar Warp. En dat is precies wat ze doen. Ze laten je niet kennis maken met het label, maar laten je Warp herontdekken. Enige voorkennis is dus vereist.