Doorbrekend talent

recensie: Tommy Ebben - Tommy Ebben

Het derde album van Tommy Ebben draagt simpelweg zijn naam. Overtuigender kan Ebben niet de aandacht vragen voor zijn nieuwste werkstuk. Dat Ebben dat niet voor niets doet, blijkt snel na intensieve beluistering.

Ebben is gezegend met een stem die de rockmuziek goed past. Het klinkt als een cliché dat de stem een randje heeft, gecombineerd met een tikje heesheid. Zijn stem doet nog het meeste denken aan Passenger. Ebben tapt echter volledig uit een rock- en zelfs af en toe een power rock-vaatje. Met een setting van gitaren, opzwepende drums, synthesizers en natuurlijk fijn gitaarwerk legt Ebben een stevige bedding voor zijn composities.

Het grote geluid
Het album opent met ‘Golden’, dat met zijn heerlijke drive direct de toon zet voor de rest Het gitaarwerk op ‘Battle of the Bismarck Sea’ is helder en doortastend. Soms wint de muziek als de tekst het laat afweten, zoals in ‘Red Curled Curtain’, dat door de muziek omhoog gehouden wordt als Ebben eenvoudigweg de tekst aanvult met nietszeggende zang. Het maakt er de compositie gek genoeg toch niet minder om. ‘I Wish I Was a Carpenter’ is een bijzonder rustpuntje. Het heeft wel een rustig tempo, maar is niet echt een ballad in de bekendste vorm. Wel een indringend nummer dat je onderhuids doet vibreren.

‘Keep a Light On’ is zowaar een echte single-kandidaat omdat dit nummer lekker in het gehoor ligt en een stampende melodie heeft. Echt iets voor een festivaltent! ‘September Skies’ vertegenwoordigt het grote geluid van Tommy Ebben door met strijkers, blazers en een rockband te schitteren.

Serieus talent
Het album wordt fluweelzacht afgesloten met een akoestisch nummer. Daarmee gaat Tommy Ebben niet als een nachtkaars uit, maar het bewijst juist dat de liedjes van Ebben zich ook  lenen voor een akoestische benadering. Het talent om fijne composities te schrijven, gecombineerd met uitvoeringen die vele kanten laten zien van de artiest die bovendien nog gezegend is met een stem die je raakt, is een fijne belofte voor de toekomst van deze man die misschien wel op doorbreken staat.

Ebben doet regelmatig een goede poging om een liedje te schrijven dat zich in je hoofd nestelt als een gevoelige hit. Of een van de liedjes van dit album dat gaat lukken zal de tijd leren. Met zijn benoeming tot 3FM Serious Talent kan hij in ieder geval rekenen op toenemende airplay van zijn liedjes. Laten we hopen dat het talent dat deze sympathieke zanger uitstraalt de extra aandacht weet om te zetten in meer bekendheid. Het is hem gegund.

Live in Nederland:
8 mei, luxor live Arnhem
9 mei, Asteriks, Leeuwarden