Tiga, de juiste man op juiste moment

recensie: Tiga - Sexor

Ken je dat? Van die platen waarbij je bij ieder nummer denkt “Oh, is dat van hem?” en “Hee, die ken ik ook al!”? Het debuutalbum Sexor van de Canadese electrodiscoproducer/dj/prankster Tiga is er zo eentje. Al zijn grote clubhits staan er op. Behalve dan die ene.

Tiga Sonntag werd in 2001 op slag bekend met de sleazy discohit Sunglasses at Night, een nummer dat hij samen met de Finse technoproducer Jori Hulkonnen schreef. Dat de van oorsprong Canadese maar in India opgegroeide Tiga toen al een hele carrière had opgebouwd als underground-electroheld, wisten de volksstammen niet die op Sunglasses dansten. Begin jaren negentig was Tiga de motor achter het opbloeiende clubleven in zijn thuisstad Montreal. Hij haalde The Orb naar Canada en organiseerde minstens nog tien grote feesten in de stad. Hij begon ook met dj-en, startte het platenlabel Turbo Recordings en deed remixklussen voor onder andere het Belgische Soulwax, de Duitse housegroep Märtini Brös en de oude electrohelden Cabaret Voltaire.

~

In de clubscene is Tiga het meest bekend vanwege zijn dj-werk. De Canadees had namelijk het geluk de juiste man op het juiste moment te zijn. In 2004 kwam de nieuwe muziekstroming electroclash opzetten, en Tiga zat daar met z’n goede looks en dito babbel middenin. Zijn platenkeus is lekker oubollig, maar tegelijkertijd heel dansbaar en stoer. Tijdens zijn dj-sets komen Depeche Mode en LCD Soundsytem langs Soulwax zeilen, om even later ingehaald te worden door Soft Cell en Peaches). Een clash van blanke electronische dansmuziek.

Retro

Electroclash grijpt vooral terug op de foute jaren tachtig, inclusief bussen haarlak, teveel make-up en plastic songteksten. Wat dat betreft is Tiga’s debuutalbum

Sexor

’totally retro’, met veel zoete keyboards, drumcomputers en echte liedjes. Maar electroclash ligt inmiddels op apegapen en Tiga zou wel gek zijn om z’n album louter rond een stervend genre te bouwen. In plaats daarvan gooide hij het beste van disco, techno en electro in een snelkookpan, wierp zijn markante zangstem in de strijd en (heel slim) coverde een aantal hits van oude helden. Zo komt Down in It van Nine Inch Nails voorbij (in een matige poging overigens), doet Tiga een geslaagde acidhouse-versie van Burning Down the House van The Talking Heads en zet hij zelfs z’n tanden in Public Enemy.

Soulwax

Voor de rest van het album kreeg Tiga hulp van de Dewaele Brothers van Soulwax en van de Zweedse techno-ijzervreter Jesper Dahlback. Het zijn vooral de Belgen die het beste uit de Canadees naar boven halen. Zo is Good as Gold met zijn Italodiscodrums en in echo gedrenkte handclaps een grote clubhit in wording en kun je momenteel geen dansvloer oplopen zonder een keer de stuwende baslijnen van You Gonna Want Me (waarop Jake Shears van The Scissor Sisters nog een moppie meezingt) te horen. Tiga zet zichzelf met Sexor bovenaan de verlanglijstjes van festivalboekers. De plaat is toegankelijk, poppy en uitermate dansbaar.

Waarschijnlijk is de houdbaarheidsdatum beperkt, maar voorlopig komt er aan de zegetocht van Tiga nog geen einde. En wat een goede grap is de platenhoes, die helemaal is afgekeken van Brian Ferry’s beroemde album In Your Mind. Alleen had Ferry destijds een zonnebril op. En Tiga niet. Net zoals Sunglasses op dit album ontbreekt.