Momentopnames

recensie: Thousands - The Sound of Everything

.

Thousands is het duo Kristian Garrard en Luke Bergman. Ze komen uit Seattle, waar Fleet Foxes’ Skyler Skjelset hen aan een platencontract hielp. Net als die band gebruikt Thousands het traditionele folk-lexicon om tot vernieuwende muziek te komen. De basis wordt gelegd door technisch hoogstaand fingerpicking-gitaarspel. Daaroverheen horen we Garrards leadvocalen, spaarzaam aangevuld met Bergmans tweede stem.

Toeval

~

The Sound of Everything begint met vogelgekwetter. Het betreft hier geen geluidseffect, maar gewoon een registratie van wat er te horen was toen Thousands in het bos een liedje opnam. Door alle nummers buiten de studio op te nemen staat het duo toe dat de onvoorspelbare realiteit mede de uiteindelijke vorm van de nummers bepaalt. Deze methode sluit aan bij de manier waarop Thousands zijn eigen nummers benadert. Er is wel sprake van een zekere structuur in de nummers, maar de overgangen zijn abrupt en de variaties onvoorspelbaar. De songteksten lijken vaak een willekeurige opeenvolging van zinnen.

In de gitaarpartijen van het tweetal horen we traditionele countrybluesvariaties langskomen, afgewisseld met exotische tooncombinaties en gedoseerde mineuren. Het is een stijl die in de verte doet denken aan het werk van cult-icoon John Fahey. De manier waarop deze instrumentale basis met vocalen wordt aangevuld heeft iets weg van wat The Incredible Stringband en Tyrannosaurus Rex in de late jaren zestig deden. De samenzang van Garrard en Bergman doet vermoeden dat ze ook goed naar Simon & Garfunkel en Grizzly Bear geluisterd hebben.

Behaagziek
Het laat zich raden dat The Sound of Everything geen gemakkelijke plaat is. Pas na herhaalde luisterbeurten beginnen de sobere sfeerschetsen iets van hun schoonheid prijs te geven. Liedjes als ‘Mtses III’, ‘Debris’ en ‘The Sound of Everything’, waarop Gallard de gitaar voor een harmonium inwisselt, tonen zich meditatieve lofzangen op een pure, kwetsbare werkelijkheid. In de muziek van Thousands draait het niet om verhalen of statements, maar om het moment, gewoon zoals het is.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat Thousands veel mensen zal weten te bereiken in een tijd waarin alle muziek gratis te downloaden is en men derhalve minder geneigd zijn deze muziek de aandacht te geven die het nodig heeft. Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn voor wie The Sound of Everything een welkom alternatief is voor een behaagzieke, op directe bevrediging georiënteerde cultuur. Het zijn dan juist weer de mogelijkheden van het internet die er voor zorgen dat deze kleine doelgroep de weg naar dit interessante plaatje mogelijk toch zal weten te vinden.