Het charisma van een straatmuzikant

recensie: The Swell Season

Hoe is een ware muzikant te herkennen? Misschien een lastig te beantwoorden vraag, maar niet voor wie Glen Hansard op het podium ziet staan. De frontman van The Swell Season heeft een pure stem en een versleten gitaar die hij al jaren meesleept. Hij zou net zo goed op de hoek van een drukke winkelstraat kunnen staan, met een opengeklapte gitaarkoffer voor zijn voeten.

Hansard heeft al een veelbewogen artiestenbestaan achter de rug. De Ier had in 1991 een bijrol in de film The Commitments en maakte met The Frames zes studioalbums, twee livealbums en talloze tours langs wereldwijde podia. De film Once (2007), waar Hansard in speelde en muziek voor schreef, leverde hem een Oscar voor beste nummer en een samenwerking met zijn Tsjechische tegenspeelster Marketa Irglova op. De twee vormen tegenwoordig (aangevuld met The Frames-bandleden) The Swell Season.

Liedjes, verhalen en grappen

~

The Swell Season is een band waarbinnen een unieke dynamiek lijkt te bestaan, die de bandleden om beurten de gelegenheid geeft het middelpunt te zijn. Toch begint en eindigt alles met Glen Hansard. Hij bepaalt wanneer hij solo de zaal betovert, ondersteund wordt door zijn veelzijdige band of zich passend wegcijfert om Irglova naar voren te schuiven.

De avond bestaat zodoende uit ruim twintig nummers met genoeg eigen persoonlijkheid om de zaal voor zich te winnen, mede door de innemende persoonlijkheid waarmee Hansard zijn publiek bespeelt. Hij propt een klein stukje van Marvin Gaye’s ‘Sexual Healing’ tussen ‘Low Rising’ en verandert het refrein van ‘Paper Cup’ ad rem naar ‘Plastic Cup’ wanneer er een beker over de vloer stuitert. Tussendoor vertelt hij verhalen en maakt hij grappen. Paradiso hangt aan zijn lippen.

Oprechte waardering
Op verschillende momenten in de set mag Marketa Irglova naar voren treden. Haar stem is mooi en delicaat en haar podiumpresentatie verraadt de eerste tekenen van ervaring. Het lieve ‘If You Want Me’ is helemaal van haar en halverwege, als inleiding van ‘Fantasy Man’, blijkt ook deze jonge Tsjechische een vermakelijk verhaal te kunnen vertellen. Ze is een aparte vertoning tussen de rauwe Ieren om haar heen, maar valt niet uit de toon.

Pas tegen het einde worden de bekendere nummers ‘When Your Mind’s Made Up’ en ‘Falling Slowly’ gebracht, nog gevolgd door nieuw nummer ‘High Hopes’, ‘Come And Find Me’ (van en met voorprogramma Josh Ritter), een laaiende climax in ‘High Horses’ en de ludieke meezinger ‘Devil Town’ van Daniel Johnston.

Uitgebreid bedankt The Swell Season het publiek, het rossige hoofd van de sympathieke Ier toont oprechte waardering voor de aanwezigen. Ze betaalden ongeveer 25 euro voor een kaartje, maar Hansard zou net zo gelukkig zijn geweest als ze allemaal een muntje in zijn gitaarkoffer hadden gegooid.