Ongrijpbaar

recensie: The Netherlands - We Are Not

The Netherlands maakt een soort elektronische psychedelische popmuziek die niet eenvoudig in een hokje te plaatsen valt. De band, waarvan de leden uit Nijmegen en Den Bosch komen, klinkt bij vlagen echter wel spannend.

Als van een groep wordt gezegd dat ze niet in één hokje past, dan kan dat de voorbode van iets speciaals zijn. Aan de andere kant lijkt het bij The Netherlands soms alsof de band zelfs binnen de nummers niet kan kiezen voor een richting. Het duurt dan ook een aantal luisterbeurten voor je dit album op zijn waarde kan schatten. Pas na enige keren dringen de mooiste dingen door. Ook sijpelen er dan referenties aan bands als Depeche Mode door. Geen slechte groep om mee vergeleken te worden, al is The Netherlands zeker niet gelijk te schakelen met de Britse band.

Ongrijpbaar

~

The Netherlands laat zich niet makkelijk vangen, maar grijpt de luisteraar soms wel bij de oren zoals met het zweverige ‘Sleepy Head’ dat onwillekeurig doet denken aan Boards of Canada en Sigur Rós. Een ander moment is de band heel pakkend in de weer met ‘mkmv’ dat zelfs richting makkelijke luisterpop gaat. Jammer dat het nummer geen echte kop en staart heeft gekregen, anders had het zo van Alan Parsons Project kunnen komen. In een dergelijke vorm had het nummers overigens wel weer misstaan op deze plaat.

We Are Not is een ongrijpbaar album van een even ongrijpbaar bandje. Via de biografie van deze band wordt men niet veel wijzer, het blijft gissen naar wie de heren zijn en wat ze doen. Als muziekstijl geven ze zelf op: anders, psychedelic en pop.

Vergetelheid

~

Het leuke van We Are Not is dat het de luisteraar zal uitnodigen om nog maar eens te luisteren, al weet deze waarschijnlijk niet eens waarom. Het album ademt in ieder geval wel een ondefinieerbare sfeer uit die even prettig tussen de oren blijft hangen. Er zijn echter geen liedjes of composities die zó pakkend zijn, dat ze langdurig beklijven. Net als de luisteraar de aanzet van een lekker nummer hoort – zoals bij de aanvang van ‘del. kinki’ – dan glipt het melodietje even later zo weer tussen de vingers en oren weg. The Netherlands heeft met We Are Not een album afgeleverd dat lekker aanvoelt, maar wellicht als ongrijpbaar in de vergetelheid zou kunnen raken. Dat laatste zou jammer zijn, maar de ankers om dat te voorkomen ontbreken hier.