Een lach, een traan en op z’n minst een dansje

recensie: Verblufte Magic Numbers in Paradiso

Ik wist vantevoren dat ik niet helemaal onbevooroordeeld zou zijn. Het debuutalbum van the Magic Numbers zat al weken onafgebroken in mijn discman. Ik kon haast niet wachten toen ik hoorde dat ze in Paradiso zouden spelen. En met mij vele anderen, zo bleek. De zaal was uitverkocht; leunend tegen het podium was ik opgelucht een goeie plek bemachtigd te hebben. Ik verwachtte een traan, een lach en op zijn minst een dansje.

~

De in Groot-Brittannië gevestigde Magic Numbers bestaat uit de twee broers en zussen Romeo en Michele Stodard en Sean en Angela Gannon. De band formeerde zich toen de familie Stodard vanuit Trinidad via Amerika naar Londen verhuisde en Romeo bevriend raakte met Sean. Het resulteerde in muziek die ergens tussen pop, soul en country in zit. Het dit jaar uitgekomen titelloze debuut is al door velen uitgeroepen tot dé verrassing van 2005.

Voor eeuwig verloren

Mijn verwachtingen werden alras ingelost. Er werd geopend met The Mule en de up-tempo nummers gingen door tot aan Forever Lost. Het voelde als één grote climax en dat terwijl het concert nog maar net was begonnen. Misschien lag het aan de zaal die alles woordelijk mee brulde (tot aan de gitaarsolo’s toe). Bij I See You You See Me werd het stil, af en toe kon je een bekertje horen vallen. Wanneer Angela haar gedeelte van het nummer inzette, werd gejuichd als ware het een stadionband die de grote hit inzet. Maar het was dan ook wonderschoon.

Wonderschoon

En alles was wonderschoon, van Hymn For Her met dubbele xylofoon, Love Me Like You tot de zeven-incher Anima Sola. Na het wat overgeproduceerd klinkende album gehoord te hebben, was het heel prettig juist de ruwe randjes van de nummers te horen tijdens het optreden. Prachtige meerstemmige zang, Romeo die overtuigde met zijn solo’s, mooie basloopjes en – hoera! – de melodica en de xylofoon. Wie The Numbers op het podium bezig ziet, zal het moeilijk vinden niet van deze band te houden. Ik zie weinig bands die zoveel lol hebben met elkaar en met het publiek. Grappend, lachend en naar het scheen of ze verbluft waren door het uitverkochte Paradiso.

~

Weinig amusant

Minder grappig werd het toen, na juweel Close Your Eyes, Mornings Eleven startte. Een in strak hemdje en gescheurde spijkerbroek gehulde dame danste het podium op en begon met Romeo mee te zingen in de microfoon. Om daar vervolgens het hele nummer te blijven springen. De Stodards en Gannons vonden het erg amusant, niemand ondernam actie. Het publiek kon het minder waarderen. Ik denk dat bij elke andere band de bekers richting podium waren gevlogen. Na haar five minutes of fame werd ze weer verwijderd door een roadie en werd door de band afgesloten met eerlijke country. Meezingen met Wheels on Fire en springen op een uitgesponnen The Beard.

Glimlach

En zo stond ik na het optreden nog wat te mijmeren. Met een laatste drankje in de hand zag ik om me heen iedereen met een grote glimlach op het gezicht. De laatste slok op weg naar buiten en als pubers liepen we richting parkeergarage, hardop zingend. De één de koortjes, de ander lead en ik, ik klapte.

This is not what I’m like, this is not what I do.
I think I’m falling for you…