Een gezellig verjaardagsfeest

recensie: The legendary John Mayall 80th Anniversary Tour

.

Reeds bij binnenkomst wordt het publiek opgewacht door het feestvarken zelf. Traditioneel staat Mayall met zijn winkeltje in de garderobe, ook vanavond weer. Bij het kopen van zijn nieuwe cd en het feliciteren met zijn tachtigste verjaardag, vorig jaar november, vertrouwt hij ons glunderend toe dat ons een prachtige show te wachten staat.

Mayall heeft er dus duidelijk zin in en dat zal de hele avond blijken. Het wordt inderdaad een prachtige show. Precies om negen uur betreedt de meester met zijn band het podium en vraagt ons of we gekomen zijn voor de blues. Meteen geeft hij zelf een bevestigend antwoord en belooft ons een fijne avond. De zaalverlichting blijft zwakjes branden en het geluid is niet overheersend hard. Dit geeft je echt het gevoel dat je op een gezellig verjaardagfeest bent aangeland.

A Special Life
De band bestaat uit Rocky Athas op gitaar, Greg Rzab op bas en Jay Davenport op drums. Deze muzikanten zijn al een aantal jaren de vaste begeleiders van Mayall en spelen naast C.J. Chenier mee op zijn nieuwste album A Special Life. Ook zij hebben er zin in vanavond. Over en weer klinken solo’s en zijn de nummers net lang genoeg om te blijven boeien. Duidelijk is te zien dat deze mannen al een aantal jaren samen op tournee zijn. Naast nummers van A Special Life worden er wat minder bekende nummers uit Mayall’s rijke carrière gespeeld maar ook weer ‘Gimme One More Day’ stammend uit de tijd dat hij moest stoppen met drinken van alcohol. Of zoals hij zelf zegt vanavond: “anders was ik hier nu niet geweest”, waarschijnlijk denkend aan zijn oude kompaan Walter Trout die in LA voor zijn leven vecht in afwachting van een nieuwe lever.

Blueslegende
De show start met ‘You Know That You Love Me’ van Freddy King gevolgd door ‘Riding On The L & N’, oorspronkelijk van Lionel Hampton. Van grote klasse is Parchmans Farm, geschreven door Mose Allison en afkomstig van het album Blues Breakers With Eric Clapton uit 1966. De bluesharp solo van Mayall laat horen dat hij ondanks zijn gevorderde leeftijd het spelen nog lang niet verleerd is. Onder aanvoering van Rzab en Davenport wordt er enthousiast meegeklapt door het publiek. De nummers ‘Big Town Playboy’, ‘That’s All Right’, ‘Flooding In California’ en ‘A Special Life’ laten horen dat zijn meest recente album weer zeer de moeite waard is. Na ruim anderhalf uur wordt er afgesloten met een heel boeiende uitvoering van ‘Congo Square’ waarin een hoofdrol voor bas en drum is weggelegd. Als toegift volgt dan het bijna onvermijdelijke ‘Room To Move’, een nummer dat aan kracht wel heel erg heeft ingeboet. Het was vanavond weer ouderwets genieten van een blueslegende die maar door blijft gaan.