Naakt door de kamer dansen

recensie: The Herb Spectacles - Bongolito's Hideaway

Als dit het geluid is van Nederlandse zomers, dan teken ik er ieder jaar voor. Combineer weken mooi weer met deze muzikale soundtrack en je hoeft nooit meer te emigreren. Ik geef toe, het ontbreekt in dit land nogal eens aan mooi weer. Maar wat mij betreft brengt Bongolito’s Hideaway van The Herb Spectacles je op z’n minst een heel eind in de goede richting om heerlijke zomers te beleven.

~

Bijna alle nummers op Bongolito’s Hideaway duren twee à drie minuten. Eigenlijk precies lang genoeg om de aandacht vast te houden. Opener Sparks of Summer doet bijvoorbeeld denken aan de soundtrack van een, ietwat foute, jaren zestigserie. Wake Up and Listen is de muziek die hoort bij een nationale tv-spelshow uit de jaren zeventig. Mapache swingt de Mexicaanse pan uit. De dwarsfluit in het titelnummer klinkt zoetgevooisd, doch iedere noot is treffend…

The Herb Spectacles, ooit een idee van Marcel Kruup, laten op deze tweede cd (meer nog dat op hun debuut The incredible World of…) horen wat mariachi-muziek precies inhoudt. Deze Mexicaanse muziekstijl (denk aan de onnavolgbaar vrolijke combinatie van schel trompetgeschal, marimba’s, vibrafoons en slaggitaar) is de soundtrack voor zomers in ons land. One of your Lovers sleept en zwijmelt en Maria Zamora kent een lekker dwingende surf-insteek door de heerlijk rammelende Rickenbackergitaar van Kruup.
Het melodieuze Domani imponeert door een leuke onverwachtse wending, The Naked Butcher is weer zo’n gegarandeerd feestnummer. Echt, zo kan de Nederlandse zomer maanden duren.

Luchtig en dansbaar

Naast Kruup bestaat de band uit bassist Maarten Heijblok, drummer Philip ten Bosch, Vincent van Els (marimba en vibrafoon), percussionist Ron van der Flier, en het trio trompettisten Markward J. Smit, Gijs Levelt en Theo van Kampen. Tezamen maakt de club heerlijk luchtige, dansbare muziek die steeds de middenmoot weet te ontstijgen.
En wat je dan doet als deze muziek op staat? Banne omschrijft het treffend in het Herb-gastenboek: “het raam open, de zon naar binnen en naakt door de kamer dansen…”