Luisterplezier met matige plaat

recensie: The Chemical Brothers - Further

.

Tom Rowlands en Ed Simons kennen we als de Dust Brothers, of beter nog, de Chemical Brothers. Met ‘Galvanize’ scoorden ze een top tienhit in 2004. Ze brachten onlangs hun zevende studioalbum uit: Further.

Het valt te bezien of ze met dit album wederom een hitsingle weten te produceren met de impact van ‘Galvanize’. Het openingsnummer ‘Snow’ met Stephanie Dosen belooft in eerste instantie weinig goeds. Het niet erg spannende nummer met het gezapig gezongen “Your love keeps lifting me. Lifting me higher, lifting me higher” brengt de luisteraar niet in hogere sferen. Gelukkig gaat dit nummer uiteindelijk over in ‘Escape Velocity’. En hier stijgt het schijfje dan ook eindelijk figuurlijk op.

Ontsnappen

~

De regelmatige beat, de geweldig opgebouwde spanning en de psychedelische elektronische vervormingen brengen je in die hypnotiserende trance die goede dansmuziek onherroepelijk in je oproept. Met dit bijna twaalf minuten durende nummer hebben we wel meteen het hoogtepunt van Further bereikt. Nergens wordt de kracht van The Chemical Brothers op het album zo duidelijk als in ‘Escape Velocity’. Maar het zijn dan ook wel twaalf zwierende, zwetende en zwaaiende minuten. Dance in totale trance.

Op Further verder geen grote namen zoals op eerdere albums van Rowlands en Simons. Ook geen uitschieters van het formaat ‘Galvanize’, hoewel het beukende ‘Horse Power’ en het toegankelijke ‘Swoon’ ook best aardig luistervoer vormen. Al met al is Further geen toptitel binnen het oeuvre van The Chemical Brothers, maar is het zeker de moeite van het beluisteren waard.

Klein feestje

Al ga je alleen al met ‘Escape Velocity’ op repeat vele dozijnen minuten op in een danstrance, dan is het beluisteren van dit nieuwe album al een klein feestje. Misschien is er dan niets nieuws onder de zon wat deze bandleden betreft. Het geluid is lekker genoeg om ook bij een, voor hun doen, middelmatig album de liefhebber van een aangenaam uurtje te voorzien. En nu verder luisteren en op naar de achtste studioplaat.

Escape Velocity op YouTube