Het verhaal

recensie: Storybox in Paradiso

.

Het verhaal is bij velen al bekend: Storybox ontstaat in 2006 met de voorstelling Vernon God Little van het theatergezelschap Huis aan de Amstel. Na de theatertournee maakt de groep opnamen van eigen werk. Het resultaat is het debuutalbum A Fool’s Attempt. De band doet een clubtour en er volgen optredens op Crossing Border, Noorderslag en de Uitmarkt. Maar is dat het hele verhaal? Nee, uiteraard is dat niet het hele verhaal. Nu ja, het is in ieder geval een verhaal met een open einde.

~

Storybox is een Nederlandse band die bestaat uit de Utrechters Helge Slikker, Niels de Rooij, Oscar Buma en Frank Gorter. Of zoals deze karakters uit dit verhaal door Helge Slikker wel omschreven worden: De Dromer, Het Geweten, De Meedenker en De Nuchtere. Een band die hier en daar wel met andere bands vergeleken wordt, maar volgens Helge iets geheel anders brengt. Storybox heeft volgens hem een eerlijke klank. Zonder poespas. Vergelijkingen met andere bands zou Storybox geen goed doen en we zullen die bands dan ook niet in dit verhaal opnemen.

Zweet

Gedegen

Zoals wel vaker bij optredens in de kleine zaal door ‘startende’ bandjes komt de zaal maar langzaam op gang. Het is vaak even aftasten. Maar Storybox zet ondanks een aarzelend welkom van de zaal meteen een prima optreden neer. Hier staat een band die weet dat ze wat te brengen hebben. En ze brengen het ook. De Dromer zingt zijn teksten helder en zuiver, Het Geweten gaat in diepe meditatie met zijn bas, De Meedenker is een met zijn gitaren en banjo en De Nuchtere gaat beheerst om met zijn drums. Het plaatje bij het verhaal moge duidelijk zijn.

~

Storybox zet een gedegen liveoptreden neer dat hun even gedegen album alle eer aan doet. En net zoals het album uit elf goede nummers zonder echte uitschieter bestaat, zo is ook de liveperformance. Geen gekke fratsen of epische momenten. Gewoon een goed en gedegen optreden. Zoals gezegd, hier staan muzikanten die weten wat ze wel en niet kunnen. En datgene wat ze kunnen doen ze gewoon goed: lekkere pop/americana nummers ten gehore brengen. Live net zo goed als op de cd. Dit belooft wat. Het verhaal van Storybox is dan ook nog zeker niet op de laatste pagina beland.