Muziek / Voorstelling

Porgy and Bess: Klassieker met een ziel

recensie: Stardust Theatre BV i.s.m. Interpresario en New York Harlem Theatre - Porgy and Bess

De nazaten van George en Ira Gershwin en DuBose en Dorothy Heyward, de makers van Porgy and Bess, hebben een heel eisenpakket waaraan een opvoering van de opera moet voldoen. Het gevolg: een miljoenenproductie met kwaliteitsgarantie wat betreft zang, decor, cast en muziek, die je meesleept naar het zwarte Amerika van de jaren dertig van de vorige eeuw.

~

Het verhaal speelt zich af in een arme, zwarte gemeenschap in de VS. Tijdens een ruzie om een spelletje craps vermoordt de louche Crown zijn tegenstander. Vervolgens slaat hij op de vlucht en laat hij zijn vrouw Bess (Morenike Fadayomi) alleen achter. De kreupele Porgy (Terry Cook) vangt haar op en ze worden verliefd op elkaar. Het is echter niet makkelijk voor Bess, want Crown wil haar terug en drugsdealer Sportin’ Life wil haar meenemen naar New York. Wanneer Crown terugkeert om Bess voor zich te claimen, ontstaat een ruzie waarin Porgy Crown vermoordt. Porgy wordt later gearresteerd om Crown te identificeren en Bess vreest dat hij niet meer terug zal komen. Gedreven door wanhoop en drugs volgt ze Sportin’ Life naar New York. Bij terugkomst hoort Porgy dat Bess hem heeft verlaten en hij vertrekt naar New York om haar te zoeken.

Kwalitatief hoogstandje
Kwaliteit staat centraal in deze vertolking van de klassieker Porgy and Bess. Het is onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van de getalenteerde cast, de oogverblindende decors en de prachtige muziek. Snel geteld staat er een cast van ongeveer veertig spelers op het podium, allen klassiek geschoolde zangers en zangeressen. De zang is dan ook fenomenaal, zowel de solo’s als de samenzang van het koor. Ook de decors zijn betoverend mooi. De belangrijkste set is het authentiek uitziende vissersdorpje met zijn poort en de schepen aan de horizon. Binnen luttele seconden wordt dit dorp getransformeerd tot een sober interieur van een huis voor een andere scène. Ook het stuk natuur, waar de picknick uit de tweede akte zich afspeelt, doet sprookjesachtig aan met haar hoge bomen en rotsformatie.

~

Muzikale klassiekers
Porgy and Bess ging al in 1935 in première, maar zowel het verhaal als de muziek zijn tijdloos en maken ook bijna 75 jaar later nog veel indruk. Het is prachtig te horen hoe klassieke muziek en opera worden gecombineerd met Amerikaanse jazz-, blues- en gospelritmes en hoe deze combinatie aan de wieg staat van klassiekers als Summertime, I Got Plenty o’ Nuttin’ en It Ain’t Necessarily So. Het enige minpuntje is dat het libretto vanwege de klassieke vertolking soms niet goed te verstaan is, waardoor de mooie woorden niet altijd tot hun recht komen. Dit vormt geen groot obstakel, maar om het verhaal van Porgy and Bess goed te volgen, is het verstandig om voorafgaand aan de voorstelling een goede synopsis te lezen.

Tegenwoordig heeft Porgy and Bess de meeste controverse over onderliggend racisme achter zich gelaten en is de musical vrijwel alom geaccepteerd als een klassieker. Een klassieker die wederom schittert in de toch al zo tot de verbeelding sprekende atmosfeer van Theater Carré. Het is een ware must see voor iedereen die op voortreffelijke wijze een stukje Amerikaanse geschiedenis tot leven wil zien komen, betoverd wil worden door de sfeer en de muziek en het niet erg vindt daar redelijk diep voor in de buidel te tasten.

Porgy and Bess is nog te zien t/m 12 mei in Koninklijk Theater Carré. Voor meer informatie klik hier.