De gekte van Sparks

recensie: Sparks - Exotic Creatures of the Deep

.

Sparks werd vooral bekend in de eerste helft van de jaren 70 met hits als ‘Amateur Hour’ en ‘This Town Ain’t Big Enough For The Both Of Us’. Ook maakten ze diepe indruk met ‘Never Turn Your Back on Mother Earth’, hoewel ze daar geen hit mee scoorden. De jaren daarvoor en daarna werden de broers Mael vooral door liefhebbers gewaardeerd. Ron Mael, die deze maand alweer 58 jaar wordt, vormde in 1971 samen met zijn jongere broer Russell de act Sparks. De kenmerkende hoge zang van Russell is door de jaren heen gebleven. De stijl van Sparks evolueerde van glamrock via bubblegum naar de wat theatrale rock met musicalinvloeden.

~

Het 21ste album van Sparks heeft de titel Exotic Creatures of the Deep meegekregen. Zouden ze daarbij ook een beetje duiden op zichzelf? Al jaren maken deze twee heren platen die in kleine kring zeer gewaardeerd worden. Neem hun vorige 2 albums, Lil’ Beethoven en Hello Young Lovers, die beide niet voor niets met 4 sterren werden beoordeeld door de critici, terwijl ze toch al snel in de uitverkoopbakken belandden. Natuurlijk hebben ze in die 37 jaar (!) ook albums gemaakt die snel vergeten kunnen worden, maar de laatste jaren zijn deze broertjes op leeftijd weer aardig sterk bezig.

Doldwaas

Het theatrale ‘I’ve Never Been High’ geeft je het gevoel dat de gebroeders Mael zomaar een rockopera of rockmusical zouden kunnen componeren. Deze song loopt naadloos over in het grappige ‘(She Got Me) Pregnant’. De heren zijn zoals altijd aardig in de weer met zelfspot, zoals blijkt uit de titel ‘I Can’t Believe That You Would Fall For All The Crap In This Song’. Maar dat kenmerkt deze doldwaze muzikanten. Je moet je een beetje gek voelen wil je de muziek van Sparks op waarde kunnen schatten.

Tweedeling

Verwijst ‘Let The Monkey Drive’ naar de aap op de hoes? Het sluit in ieder geval een set songs af, die bij elkaar gehouden wordt door ‘Intro’ en ‘Intro Reprise’. Het verdeelt het album in tweeën: een coherent stuk en een tweede deel waarin de heren allerlei stijlen de revue laten passeren. Zo is er het rockende ‘Lighten Up, Morrissey’. En met ‘Photoshop’ steken de heren de draak met het pc-programma Photoshop waarmee je iemand uit de realiteit zou kunnen halen door de plaatjes aan te passen. Een lekker liedje om op te zetten, als je net je ex-geliefde met Photoshop van de trouwfoto’s hebt verwijderd. Zoals gezegd: je moet een beetje gek zijn om te houden van Sparks. Ben jij gek genoeg voor Sparks?