Muziek die sporen achterlaat

recensie: Songbelt - Unanswered

Songbelt presenteert zich als trio, maar het is Wil Opstals die tekent voor alle liedjes op dit folkdebuut. Unanswered graaft diep in de oude, emotionele wonden van de vertolker.

Unanswered graaft diep in de oude, emotionele wonden van de vertolker.

~

Opstals speelde eerder in o.a. The Daltons en Wilburg en participeert momenteel nog steeds in Sleepwater. De muzikant is gezegend met een diepe, donkere stem die net een octaaf hoger uitvalt dan die van Nick Cave. Zijn nummers zijn voornamelijk donker van signatuur. En wat zijn de liedjes van de schaduwkant van Opstals’ leven mooi. Ze zijn verpakt in een folkbenadering met akoestische gitaar, bas, toetsen, dwarsfluit en mondharmonica, soms aangevuld met pedal steel-gitaar of een fijne vrouwenstem. Opstals schildert zo prachtige plaatjes die in alle jaargetijden passen. Zijn teksten zijn soms mystiek en vaak kraakhelder, maar voor meerderlei uitleg vatbaar zoals het gedichten betaamt.

Liedjes met zeggingskracht
Unanswered opent met ‘Desperate Land’, dat in vele luisterbeurten uitgroeit tot het hoogtepunt van het album. Een liedje vol beeldspraak van een geliefde die voetstappen achterlaat in het zand, geel gekleurd gras en een verlaten puinhoop. Het is een van de dertien nummers waarin Songbelt niet de meest vrolijke onderwerpen bezingt.

Droefheid, triestheid, terneergeslagenheid, verlatenheid, bedrog, eenzaamheid en teleurstelling zijn woorden die passen bij de liedjes op dit album. Zoals zo vaak leveren de duistere momenten in het leven prachtige teksten op, waarbij de nummers daadwerkelijk een emotie overbrengen. Blijkbaar is het veel moeilijker om songteksten met inhoud te schrijven die bruisen van de vrolijkheid, want dan wordt het al snel hol en leeg. Veel liedjesschrijvers beamen dat laatste ook zelf.

~

Wars van modieuze opsmuk

Met medewerking van Theo Liebregts, die onder andere verantwoordelijk is voor de opnametechniek en ook hier en daar wat instrumenten bespeelt, en Ruurd van der Vegt, die mondharmonica en vooral dwarsfluit toevoegt, is Unanswered vooral de stem van Opstals en zijn akoestische gitaar. Zijn stem is soms in laagjes opgenomen, waardoor er live minimaal één extra zanger nodig zal zijn voor een optimale vertolking. Het moment waarop Songbelt live te beluisteren is met Unanswered, waarschijnlijk aangevuld met songs uit het rijke muzikaal verleden van Opstals, is iets waar zonder meer naar uitgekeken kan worden.

Dit album prijkt voorlopig als een hoogtepunt op de carrièrelijst van Wil Opstals. Waarschijnlijk omdat met deze folkbenadering de ware muzikant en de ware liefde voor deze muzieksoort open en bloot wordt geëtaleerd, wars van alle modieuze opsmuk als technische effecten of opzwepende ritmes. Niet vergeten om de hoesfoto te bewonderen, die door de zanger zelf is genomen in de Loonse en Drunense duinen die grenzen aan zijn geboortegrond.