Voor een keer een magisch duo

recensie: Solomon Burke en Willie Mitchell - Nothing's Impossible

.

Natuurlijk moeten we even refereren aan de legendarische hits waarvoor Solomon Burke verantwoordelijk is en waarvan ‘Everybody Needs Somebody To Love’ ongetwijfeld de bekendste is. Natuurlijk ook een opmerking over de Junkie XL-mix van ‘Catch Up to my Step’ uit 2003, die wel goed was maar geen hit werd. Sowieso is Solomon Burke geen man van de hitlijsten. Nooit geweest ook.

Maar interessanter dan het cv van de in alle opzichten grote zanger door te nemen, is het verhaal te horen over de plaat die nu in de winkels ligt, Nothing’s Impossible. Een bijzonder verhaal dat niet anders dan een inspiratie moet zijn voor andere muzikanten. Of nee, eigenlijk is het een verhaal dat iedereen die gelooft in intuïtie en magie zal aanspreken. Hier volgt een korte versie ervan.

You Needed Me

~

De eerste ontmoeting tussen Solomon Burke en producer Willie Mitchell had geen jaar later moeten plaatsvinden. Dan was de plaat die de zeventigste verjaardag van Burke markeert er gewoonweg niet geweest of had het album op zijn minst heel anders geklonken dan nu. Mitchell overleed begin januari van dit jaar terwijl de twee iconen elkaar pas eind 2008 voor het eerst de hand schudden. Tot dat moment verliep het contact telefonisch en het was vooral Mitchell die Burke op de nek zat. Dus toen laatstgenoemde in de buurt van Mitchells woonplaats Memphis optrad, kon hij er niet langer omheen. Burke werd nog net niet vastgebonden in Mitchells studio, want deze kans kreeg de producer die vooral bekend is van zijn werk met Al Green maar een keer.

In een mum van tijd – letterlijk in een paar uur – had Mitchell een troep topmuzikanten opgetrommeld en de opnames startten ook direct die eerste avond. Burke protesteerde niet, ook niet toen Mitchell hem min of meer opdroeg het nummer ‘You Needed Me’, door Anne Murray een hit gemaakt in 1978, in te zingen. Gedwee deed de zwaarlijvige zanger wat er van hem werd gevraagd. Niets is onmogelijk, moet Mitchell gedacht hebben, zelfs niet dat de grote Solomon Burke on the spot, zonder voorbereiding, een geheel eigen versie maakt van dit overbekende kwijlliedje. En inderdaad, op Nothing’s Impossible (…) is ‘You Needed Me’ een oorstrelend nummer vol passie geworden.

Soulvol
En zo ging het die avond door tot diep in de nacht. In de weken, maanden erna, schreef Mitchell aan de lopende band nummers voor de ‘King of Rock and Soul’, liet Burke’s troonstoel overkomen naar de studio waarna Burke zelf volgde en vijf weken in Memphis bleef. Het resultaat is een gepassioneerd album geworden met vooral prachtige ballads die raken aan soul, blues, country en gospel. Af en toe zompig maar altijd gloedvol. Alle ruimte voor de indrukwekkende stem van Burke – op die leeftijd! – die Mitchell hoorbaar alles heeft gegeven om dit tot een monumentaal album te maken. En dat is zonder al te veel moeite gelukt. Wat een magische combinatie tussen muzikant en producer al niet vermag. En in dit geval ook de zoon van de producer, Lawrence ‘Boo’ Mitchell, die bij de totstandkoming van Nothing’s Impossible aan de knoppen zat en de studio heeft voortgezet na de dood van Mitchell senior.

Lading

De arrangementen kloppen stuk voor stuk, de strijker- en hoornsecties zijn de ene keer dromerig (‘When You’re Not Here’), dan weer zwiepen ze de boel op (‘The Error of My Ways’). Nee, Willie Mitchell heeft er heel goed aan gedaan Solomon Burke voor deze – achteraf enige – samenwerking naar Memphis te slepen. Burke besefte het ook toen zijn muzikale soulmate eenmaal dood was. ‘There was an urgency of Now’, zei hij onlangs. ‘I didn’t realize the urgency.’ Toch ging de zanger volledig in de rush van het moment mee. Nothing’s Impossible inderdaad en die eenvoudige titel krijgt tegen deze achtergrond plotseling heel wat lading mee. Mooi.