Hart en ziel voor gespitste oren

recensie: Skinnie - One Add One

Skinnie? Inderdaad, Skinnie. Die zou je best mogen kennen. Van My Heart Beats on the Moon uit 2008 bijvoorbeeld, zijn uitstekende eerste EP. One Add One is de fraaie opvolger. Een ‘kleine’ plaat met zeven nummers die op het eerste gehoor al een mooie belofte doet, maar waarvan de volledige kracht pas na een paar rijpende draaibeurten voelbaar is. En dan? Dan zitten de nummers onder je vel.

Skinnie dus. Jarenlang was hij de bescheiden, schrijvende kracht achter Mo’Jones, de band waarin hij samen met zijn broer speelde. Met Mo’Jones maakte hij drie redelijk succesvolle albums, wat resulteerde in piekoptredens op Pinkpop en North Sea Jazz.Verder schreef hij het merendeel van de melodieën op Langs de weg, de debuutplaat van Herberg de Troost, het nevenproject van Rowwen Hèzes, Jack Poels en Tren van Enckevort.

~

Liedjesdokter

Als ambachtelijk songschrijver hoeft Skinnie zich dus niet meer te bewijzen. Dat blijkt ook nu: het songmateriaal is dik in orde. Als een heuse liedjesdokter injecteert hij de nummers met hart en ziel. De soul zit er niet duimendik opgesmeerd, maar is eerder een subtiele bron die af en toe water geeft en dorst van de luisteraar lest.

Waar de singer-songwriter zijn mosterd precies haalt, is overigens niet gemakkelijk te zeggen. Een handje John Mayer misschien of een mespunt Dylan, maar ook vleugjes jazz, funk en soul klinken zachtjes door. Skinnies warme, zachte stem die wel een beetje aan Nick Drake doet denken, kleurt de songs fraai in. Mooie ‘fingerpicking’ op de gitaar en de lekkere slide van Martijn van Agt tillen de nummers naar een hoger plan.

~

Verdient groot publiek

Skinnie jaagt geen hype na, doet niet aan gemakkelijk effectbejag en misschien is de bron waaruit hij put wel wat te verfijnd voor een dikke radiohit. Dat is jammer, want songs als het titelnummer, het jazzy ‘No Little Girl No More’ en ‘Can’t Cut You Loose’ verdienen een groot publiek. De gedoodverfde hitsingle staat overigens gewoon op het album: het als een puzzel in elkaar vallende ‘Mama, I Just Killed a Girl’. Skinnie maakte met One Add One een subtiele, melancholische cd die gespitste oren verdient, maar die net zo gemakkelijk de perfecte soundtrack is bij een zomeravond.