Americana-topper 2011

recensie: Shiner Twins - Four Souls – One Heart

Als je zonder voorkennis luistert naar Four Souls – One Heart wijst niets er op dat dit album buiten de VS is gemaakt. Shiner Twins staat voor internationale kwaliteit van Brabantse afkomst.

Jack Hustinx en Richard van Bergen zijn al jaren het kloppend hart van het kwartet Shiner Twins. Optredens vinden dan ook plaats als duo of als volledige band. Drie jaar na de bewierookte tweede cd Southern Belles is opvolger Four Souls – One Heart op zijn minst een gelijkwaardig album.

Willie Nelson

~

Ondanks problemen tijdens en na de opnames klinkt de band zelfverzekerd. Ook zijn er mooie gastbijdragen van JW Roy in ‘Driftin’ en Malford Milligan met zijn herkenbare stem in ‘Hold On’ en ‘Never Take No For An Answer’. Dit lied is -na het uitbranden van de opnamestudio- net als enkele andere nummers opgenomen in de Texaanse studio van Willie Nelson. De Brabantse formatie is, met Jody van Ooijen op drums en Dick Wagensveld op bas, goed op dreef. De songs worden gespeeld alsof ze al jaren op het repertoire staan. Wagensveld overleed kort na de opname van de cd op het podium aan een hartstilstand. Aan hem is dit album opgedragen, in het bijzonder het laatste nummer ‘Find Your Way Home’.

Gelovig man
In het lied ‘Someone Like You’ beroert Roel Spanjers virtuoos de toetsen van zijn Hammond. Spanjers speelt op Four Souls – One Heart ook piano en accordeon. Vaak wordt hij het vijfde bandlid genoemd. De rijke bezetting geeft de cd veel diepte zodat de liedjes op het podium zowel in akoestische setting als met vierkoppige band wel overeind zullen blijven. Het materiaal is geschreven tussen 1988 en 2011, voornamelijk door F. Jack Hustinx en Richard van Bergen. Hoogtepunten zijn de traditional ‘Great Day’, het lied ‘Find Your Way Home’ dat deels geschreven is door Malford Milligan en ‘The Last Time’ met een inbreng van Eddie Todd. De zinsnede ‘When’s the last time you talked to Jesus?’ toont aan dat Hustinx een gelovig man is. ‘Four Souls – One Heart’ zet Shiner Twins weer stevig op de planken van het clubcircuit en de festivals. Het album verdient aandacht èn waardering in binnen- en buitenland en is nu al een van de Americana-toppers van het jaar.

Shiner Twins live:

Donderdag 16 Juni: HERBERG DE GRAAUW – GRAAUW
Zondag 26 Juni: PAVILJOEN DE PERK – WALSOORDEN