Berlijns avontuur

recensie: Shannon Lyon - This Love This Love

De uit Canada afkomstige Shannon Lyon koos Berlijn uit als decor voor de opnamen van zijn nieuwste album. This Love This Love is Lyons achtste soloplaat. Vooral sinds zijn in Nederland opgenomen dHarma uit 2002, heeft hij zich internationaal in de belangstelling gespeeld.

Shannon Lyon verhuisde voor de opnames van This Love This Love naar Berlijn en formeerde daar The Boys in the Berlin Band. Eindelijk ging zijn lang gekoesterde wens om in Duitsland te gaan wonen in vervulling. En dan nog wel in het magische Berlijn. Dit leren we op de documentaire-dvd, die verhaalt over het maken van het album.

The Boys in the Berlin Band

This Love This Love opent met het titelnummer, een flink rockende track. Dit onderstreept direct Lyons wens om een rockalbum te maken. De plaat ademt meer de sfeer van een bandalbum dan van een singer-songwriteralbum. De band, gevormd door Kolja Lieven op gitaar (tevens verantwoordelijk voor de productie) Alexander Fürst von Lieven op drums, Christian Podratzky op bas en Danny Dziuk op toetsen en gitaar, legt direct een proeve van bekwaamheid af. Dit maakt de verwachtingen voor de rest van het album direct hooggespannen.

~

Lyon is een prima liedjesschrijver en dat heeft hij in het verleden al meermalen bewezen: melodielijnen die blijven hangen en teksten die na een paar keer luisteren uitnodigen tot meezingen. ‘Blue Flowers’ laat het gas even los en is een liedje dat model staat voor veel van Lyons composities: een verhalend lied, gezongen met zijn vol klinkende stem, die een ruw randje kent. De akoestische gitaar van Lyon is aanvankelijk een van de belangrijkste elementen in het liedje, maar al snel voegt de gehele band zich bij de voorman.

Gastmuzikanten

De band van Lyon wordt bij sommige tracks aangevuld met gastmuzikanten. We horen labelgenoot Bart Oostindie op backing vocals in het meeslepende ‘Pleasing You Pleases Me’, samen met Marijn Wijnands en Chris Giesbrecht, die zijn Fender Rhodes toevoegt. Giesbrecht tekent daarnaast voor de mix van het hele album. Het rustpuntje op de plaat, de ballad ‘A Light Unto’, wordt begeleid door de zachte zang van Julia von Lieven, die we verder nog terughoren in ‘Softest Lips’. Dit nummer is tevens voorzien van het mooiste (lage) gitaarloopje van het album.

Lyon heeft met This Love This Love een afwisselend rockalbum afgeleverd dat dicht schuurt tegen de Americana-roots, maar voldoende rock herbergt om daar niet helemaal toe gerekend te worden. Het rocken gaat over het algemeen in een rustig tempo, in melodieuze, verhalende liedjes, die af en toe melancholisch klinken, zoals de bijna tranentrekkende afsluiter van het album ‘Wish It Would Rain’. Lyon laat op This Love This Love een echt bandgeluid horen en zijn gevarieerde muziek getuigt van klasse.