Muziek / Album

Op de toppen van het kunnen

recensie: Seidenmatt - If you use this Software often, buy it

Vele wegen worden in de postrock bewandeld. Muzikale diepgang, spanning en melodie worden als peilers gebruikt en menig keer slaagt een band in een goede poging. Sommige komen boven het maaiveld uit en overheersen het genre. Namen als Explosions in the Sky, Mogwai of Godspeed lonen het om de handen op elkaar te slaan. En de grote stroom aan postrock blijft doorzetten, getuige het Berlijnse Seidenmatt. Met volle overtuiging duiken ze op alle goede dingen van de genoemde bands. Dat maakt hun debuut If you Use this Software often, buy it, tot een van de meest spannende platen van het afgelopen jaar. Ongepolijste soundscapes, om geen genoeg van te krijgen.

~

Het uiterst jonge viertal verhief voor het eerst zijn stem in 2003 met de EP Wasserluft en vulde sinds die tijd menig voorprogramma in Berlijn. De veelal op dans georiënteerde stad moet de wat vreemde eend in de bijt dankzij dit volwaardige debuut nu ook afstaan aan de rest van Duitsland, maar het viertal heeft daarmee zijn top bij lange na niet bereikt. Want het debuut is veelzijdig. Jan, Florian, Matthias en Martin schuren met gemak langs de klasse van Mogwai, tonen de vurige virtuositeit van Explosions in the Sky, hebben dat beklijvende van Sigur Rós en bouwen met spanning zoals Godspeed dat kan.

Niet opgepoetst

If you Use this Software Often, Buy It begint met From Hero to Zero, waarin de band de luisteraar anderhalve minuut met behulp van wat samples laat wachten op een melodische gitaarloop. De rust en het nauwelijks opgepoetste geluid roepen reminiscenties op met Mogwai ten tijde van Come On Die Young. Het daarop volgende Forget about Telefunken kan, voor zover mogelijk, worden gezien als de single van de plaat, is het meest toegankelijk en wijkt het meest af van de rest. Die rest krijgt onder meer kleur door het schitterende Bergen, waarin een Sigur Ros-achtige klagende zanglijn de loop van de song bepaalt. Of Weiß, Blickdicht, waar de sferische muzikale soundscapes die Godspeed altijd zoekt, worden verkend.

Hoogtepunten te over

In Applaus komt de zo herkenbare Weilheimse knisperelectronika bovendrijven en toont Seidenmatt zijn ‘Duitse’ kant. De samples, gitaargolven en hooks, die ook weer teruggrijpen op de sterkste periode van Mogwai, staan heel strak op elkaar afgestemd, maar bevatten daardoor uiterst schone elementen. Net als het hoogtepunt van de plaat, Kontinental, waarin langzaam aan wordt gewerkt naar de kern van het nummer: de gesampelde en onderuit glijdende gitaarlijnen. Maar misschien is dat te kort door de bocht – de volgende luisterbeurt is er weer een ander hoogtepunt te herkennen. Want er zijn mogelijkheden te over op deze schitterende plaat.