Onveranderde kwaliteit

recensie: Sade - Soldier Of Love

Al bij de eerste gitaartokkels van Soldier Of Love zak je diep weg in de zachte kussens van je loungesetje, waarna je bijna drie kwartier lang omringd wordt door de koffiebruine stem van Sade. Is de plaat vernieuwend? Nee. Is dat erg? Nee.

Wie wil weten hoe je sexy een potje kookt of sensueel de afwas doet, moet beslist eens kijken naar de videoclip van ‘Babyfather’, na het titelnummer de tweede single van Soldier Of Love. Zo sophisticated als Sade de garde en het schuursponsje hanteert, je krijgt het er warm van. Natuurlijk heeft de regisseur een zacht filtertje over de film gelegd zodat het beeld volledig samenvalt met Sade’s stem van knisperend haardvuur. Een fijne, stijlvolle videoclip.

Amper verschil

~

Zoals de laatste videoclip, is eigenlijk alles aan de muziek van Sade stijlvol, subtiel en… meer van hetzelfde. En dat al een kwart eeuw lang. Het nieuwe album vormt hierop geen uitzondering. De Nigeriaans-Engelse zangeres heeft haar fans niet tien jaar laten wachten om met een nieuw imago op de proppen te komen. De 51-jarige kan het zich vooral permitteren door haar tijdloze stemgeluid. Zet na het beluisteren van Soldier Of Love haar debuutalbum uit 1984, Diamond Life, op en je hoort amper verschil. Dat is een prestatie op zich, al zullen sommigen hartgrondig moeten gapen bij deze constatering. Die houden het liever bij die paar mooie herinneringen aan de klassiekers van weleer, zoals ‘Smooth Operator’ en ‘The Sweetest Taboo’, waarmee Sade tot de muzikale canon van de eighties behoort en die haar wereldfaam bezorgden.

Geen zwakke plekken

Oké, dan toch een kleine verandering op Soldier Of Love. Een rimpeling is het eigenlijk. Door zo’n beetje alle nummers waait een licht R&B-briesje, en dat was op het vorige album uit 2000, Lovers Rock, nog reggae. Daarmee heb je het wel gehad, maar Sade heeft dan ook nooit de pretentie gehad te willen vernieuwen of trends te willen zetten. Ook was het nooit haar ambitie een wereldberoemde artieste te zijn. In de spaarzame interviews die ze geeft, vertelt ze dat ze alleen een plaat uitbrengt als ze iets te melden heeft. Vandaar die lange pauze. Verder lijdt ze bij voorkeur een teruggetrokken bestaan in haar cottage in Noord-Londen met haar man Bob Morgan. Haar productiviteit mag dan bepaald laag zijn, de kwaliteit is evenredig hoog. Haar platen kennen weinig tot geen zwakke plekken.

Boodschap

Naast de subtiele R&B-single ‘Babyfather’, waarop Sade’s puberdochter Ila een partijtje meezingt, vallen vooral de nummers ‘Long Hard Road’ en ‘In Another Time’ op. Dat komt omdat Sade hier ultiem klinkt zoals Sade. De nummers vormen kortom het bewijs dat ze nooit hoeft te veranderen. Het eerste is verbluffend eenvoudig en klein, bijna akoestisch. In het tweede komen alle handelsmerken van Sade samen. Prachtige intermezzo’s van viool en saxofoon, Sade’s stem in alle kleuren die ze heeft, en een heerlijk loom, ritmisch tempo. En hoewel ze misschien een andere boodschap voor ogen had met dit album, is de belangrijkste die ze met Soldier Of Love afgeeft: ook hetzelfde doen kan een prachtig resultaat opleveren. En daarom druk je nog maar eens op repeat en zak je weer weg in de loungekussens.