Still Going Strong!

recensie: Rita Reys & trio Peter Beets

.

In het sfeervolle theater Calypso gelegen aan de markt in Wijk bij Duurstede slaagt Tom van Ginkel er steeds weer in een uitstekende programmering te verzorgen. Deze keer is het de beurt aan Rita Reys en het trio Peter Beets. Met Peter Beets op piano (één van de besten zo niet de beste jazzpianist op dit moment), Ruud Jacobs op bas en Joost Patocka op drums.

Een uitstekende ambiance om te genieten van deze First Lady of Jazz (door Beets aangekondigd als “goede wijn behoeft geen krans”). We worden ‘opgewarmd’ door het trio met twee fantastische nummers van Oscar Peterson waaronder ‘You Look Good To Me’. De avond kan al niet meer stuk hoewel deze nog moet beginnen. Dan betreedt Reys onder luid applaus het podium. Haar stem moet even op gang komen maar met het tweede nummer heeft ze de oude groove te pakken om dit voor de rest van de avond niet meer los te laten. Na enkele ballads volgt ‘Love For Sale’ en het adembenemende ‘Skylark’ van Johnny Mercer en het publiek staat op de banken. Hartverwarmend gezongen met mooie soli van met name piano en drum.

Duidelijk wordt waarom Beets een veelgevraagd begeleider is van onder anderen Chick Corea, Wynton Marsalis, ‘Toots’ Tielemans en Johnny Griffin. Hij speelt de sterren van de hemel en heel Calypso swingt mee. De hele show ademt een ontspannen sfeer (Beets: “ik ben de setlist kwijt” – “daar ligt het!” roept iemand uit de zaal) en allen hebben zichtbaar plezier in de avond. ‘Just One Of Those Things’, ‘I Got It Bad’ en ‘In A Mellow Tone’ volgen. Tot groot plezier van de zaal geeft Reys een ’trompetsolo’ in dit laatste nummer. Ook het trio geniet volop.

Reys (inmiddels bijna 88 jaar oud) vertelt dat het prachtig is om dit op deze leeftijd nog te doen: “overdag heb ik allerlei kwaaltjes maar eenmaal op de bühne heb ik nergens last van. Jullie zouden dit ook moeten doen maar je moet er wel lang voor oefenen”.

Met een swingende en stampende uitvoering van ‘Fly Me To The Moon’ wordt de show afgesloten. Aan de gezichten in de zaal kun je zien dat het ouderwets genieten was van deze Grand Old Lady van de Jazz met haar Trio.