Keerpunt opnieuw uitgegeven

recensie: Porcupine Tree - Lightbulb Sun

.

Porcupine Tree wordt een van de reuzen van de moderne progrock genoemd. Die status hebben ze pas verkregen met het uit 2000 stammende Lightbulb Sun, dat nu opnieuw is uitgegeven. De jaren daarvoor bevond Porcupine Tree zich vooral in de marge met wat minder toegankelijke muziek. Lees: muziek die nog wel eens een onverwachte kant op kon gaan. Voor de liefhebbers van die eerste platen van deze band was dit album ook een keerpunt. Voor sommigen van hen was het vooral een knieval naar het grote publiek. Voor de meeste liefhebbers van deze muziek was Lightbulb Sun de start van een tweede fase van de band. Een succesvolle fase, zoals we inmiddels kunnen vaststellen.

~

Met zo’n zes albums op hun naam, waarvan Stupid Dream uit 1999 als hoogtepunt te boek mag staan, getuigt het van durf door Porcupine Tree om het roer een tikje om te gooien. Het verschil in sound is niet zo heel groot, maar het brengt de band wel de nodige nieuwe aanhang. Toegankelijkheid is maar een heel subjectief begrip: een kleine verandering van sound en productie kan wonderen doen. Met Lightbulb Sun weet Porcupine Tree een flinke schare liefhebbers van progrock aan zich te binden. Dat doen ze in nog grotere mate met het wat poppy album daarna: In Absentia. Dat de heren nog steeds populair zijn bewijst onder andere hun Pinkpopoptreden van de afgelopen maand.

Dreigend en onderhoudend

Lightbulb Sun is net als alle andere albums van de band voornamelijk geschreven door Steven Wilson. In het begin was Porcupine Tree eigenlijk een eenmansband. Wilson was zanger, gitarist en leerde ook keyboards spelen. Daarmee zette hij een sound neer die ondertussen herkenbaar is als die van Porcupine Tree. De groep, die vorig jaar nog een sterk conceptalbum met de titel Fear of a Blank Planet afleverde, blikt met deze uitgave terug naar een van haar sterkste troeven. Met songs als Last Chance to Evacuate Planet Earth Before it is Recycled is het niet altijd even vrolijk, maar vooral dreigend en onderhoudend wat je hoort. Lightbulb Sun is het openingsnummer dat akoestisch begint, voordat het uitbarst in de bekende Porcupine Tree wall of sound. Four Chords That Made a Million is geschreven als aanklacht tegen liedjes, die steeds dezelfde vier akkoorden hebben en niets nieuws brengen, maar wel succesvol zijn.

Terechte heruitgave

Steven Wilson, Richard Barbieri (toetsen), Colin Edwin (bas) en Chris Maitland (drums) musiceren op Lightbulb Sun op de toppen van hun kunnen. Een album dat terecht opnieuw is uitgegeven, voorzien van een fantastisch nieuwe mix door Steven Wilson zelf. Er is een dvda toegevoegd, die een drietal bonustracks bevat: Disappear, Buying News Soul en Cure For Optimism. Minpuntje van deze uitgave is dat de bonustracks niet zijn bijgeleverd bij de audio cd. Puristen zullen juist blij zijn dat het originele album intact is gebleven. De bonustracks zijn niet voor niets in 2000 niet op het album terecht gekomen. Och, zo is er toch voor iedereen een goede versie in dit pakket. Voor de progrockliefhebber van vandaag is Lightbulb Sun op een fantastische manier heruitgegeven. Genoeg voer voor vele uren luisterplezier!

Concerten Porcupine Tree in Nederland:

16 oktober 2008 Tilburg, 013
15 oktober 2008 Tilburg, 013